Selasa, 03 Januari 2012

IMF dan Upaya Pemulihan Perekonomian Indonesia pada Krisis Moneter 1991-1999


Pendahuluan
Setelah berakhirnya PD II, gerakan nasionalisme di negara-negara berkembang menjadi sulit dibendung, satu persatu negara-negara jajahan memerdekakan dirinya atau diberi kemerdekaan oleh penjajahnya. Bangkitnya semangat nasionalisme ini sangat menyulitkan penjajah di manapun juga, sehingga negara-negara kolonialis mulai merubah policy-nya dari penguasaan secara langsung menjadi penguasaan secara tidak langsung khususnya dalam bidang politik dan ekonomi.
Salah satu teknik yang dapat dijadikan alat untuk penguasaan ekonomi negara dunia ketiga adalah apa yang kita kenal sebagai Ekonomi Politik. Dalam pengertian umum, ekonomi politik adalah hubungan ekonomi antar negara yang sarat dengan nuansa kepentingan politik negara yang bersangkutan. Salah satu contoh dalam ekonomi politik adalah bantuan suatu negara kepada negara lain, yang dibalik bantuan tersebut tersirat tujuan untuk: “menggemukkan sapi agar dapat diperah susunya”.
 Peran IMF di Indonesia dimulai ketika presiden Soekarno memainkan peran non blok ditengah pertarungan kuasa antara Amerika dan Soviet yang semakin meningkat, peran tersebut dapat dimainkan dengan cantik oleh Soekarno dengan dukungan dari negara-negara dunia ketiga, Peran IMF di Indonesia dimulai ketika presiden Soekarno memainkan peran non blok ditengah pertarungan kuasa antara Amerika dan Soviet yang semakin meningkat, peran tersebut dapat dimainkan dengan cantik oleh Soekarno dengan dukungan dari negara-negara dunia ketiga, namun kedua blok yang bertarung kuasa tersebut mendesak Soekarno untuk memilih satu diantara dua. Amerika menggunakan IMF sebagai alatnya, pada tahun 1962 delegasi IMF mengadakan kunjungan ke Indonesia untuk menawarkan proposal bantuan finansial dan kerjasama, setahun kemudian tepatnya pada bulan maret 1963 Amerika Serikat menyediakan utang sebesar US$ 17 juta dan dalam dua bulan kemudian pemerintah Indonesia mengumumkan rangkaian kebijakan ekonomi baru (devaluasi rupiah, anggaran negara yang ketat dan pemotongan subsidi) yang selaras dengan resep kebijakan IM
Namun keadaan berubah 180 derajat pada bulan September 1963, ketika pemerintah Inggris menyatakan Malaysia sebagai bagian federasi Inggris tanpa konsultasi terlebih dahulu. Soekarno melihat pernyataan tersebut adalah upaya untuk menggangu stabiltas kawasan Asia Tenggara terutama karena Malaysia secara geografis sangat dekat dengan Indonesia, selain itu Soekarno juga melihat hal ini dipicu karena Indonesia menasionalisasi perusahaan-perusahaan Inggris . Insiden ini berimbas terhadap hubungan Indonesia dengan IMF, sesepakatan sebelumnya dengan IMF dibatalkan oleh Soekarno.
            Krisis Ekonomi yang menghantam Indonesia pada pertengahan 1997 mengakibatkan utang Indonesia, baik itu utang luar negri pemerintah maupun swasta membumbung tinggi karena melemahnya rupiah. Akibat dari krisis tersbut, sejak tahun 1998, pemerintah memiliki utang dalam negeri berbentuk obligasi. Utang itu dipergunakan untuk membiayasi rekapitulasi dam restrukturisasi perbankan yang hamper bangkrut.
Dalam hal ini, IMF muncul bak pahlawan yang akan menjadi penyelamat perekonomian Indonesia dalam bentuk pinjaman. namun, pada kenyatannya, utang kepada IMF tidak hanya banyak memberikan kebaikan pada masayrakat, malah utang Indonesia menjadi smeakin menggunung. Pendekatan yang digunakan oleh IMF keseluruh dunia relative sama yaitu melalui program Financial Programming. Lewat pinjamannya, IMF sebenarnya hanya menbambah beban uatnag untuk mendukung posisi neraca pembayaran. Krena itu, perbaikan yang dilkaukna iMF bersifat semu karena bukan hasil peningkatan aliran modal swasta maupun peningkatan ekspor netto.
Berdasarkan urioan tersebut, mwajar jika muncul pertanyaan dalam diri kita, masih relevankah jika Indonesia masih bergantuing kepada IMF? Meskipun saat ini Presiden SBY telah berusaha untuk memutuskan hubungan dengan IMF. Namun masih saja banyak pakar ekonomi yang mengganggap pinjama dana IMF itu masih diperlukan.

Sejarah Singkat IMF
IMF (International Monetery Fund)  adalah lembaga keuangan internasional yang didirikan olehnegara-negara barat pemenang Perang Dunia II. IMF lahir dari sebuah pertemuan yang bernama KOnferensi tentang  Sistem Moneter dan Keuangan di kota Breton Woods, New Hamshire, Amerika Serikat pada tahun 1944.Berdirinya lembaga keuangan tersebut bertujuan untuk memulihkan perekonomian bagi Negara-negara Eropa Barat yanghancur akibat perang. Berdirinya IMF juga mempunyai misi untuk memberikan bantuan kepada Negara-negara yang tengah mengalami kesulitan likuidasi keuangan atau menghadapi masalah moneter (ZA. Maulani, 2003: 183). Dana Moneter Internasional atau International Monetary Fund (IMF) adalah organisasi internasional yang bertanggungjawab dalam mengatur sistem finansial global dan menyediakan pinjaman kepada negara anggotanya untuk membantu masalah-masalah keseimbangan neraca keuangan masing-masing negara. Salah satu misinya adalah membantu negara-negara yang mengalami kesulitan ekonomi yang serius, dan sebagai imbalannya, negara tersebut diwajibkan melakukan kebijakan-kebijakan tertentu, misalnya privatisasi badan usaha milik negara. Dari negara-negara anggota PBB, yang tidak menjadi anggota IMF adalah Korea Utara, Kuba, Liechtenstein, Andorra, Monako, Tuvalu dan Nauru
Lembaga itu kemudian berkembang menjadi lembaga multilateral yang (konon) diharapkan mendorong terciptanya kerjasama keuangan internasional, mendorong ekspansi dan pertumbuhan perdagangan internasional yang berimbang, mendorong kestabilan nilai tukar, membantu terciptanya system pembayaran internasional, mangusahakan tersedianya likuiditas sementara bagi yang  mengalami masalah neraca pembayaran Negara-negara anggotanya.
IMF, sejak berdirinya tanggal 27 Desember 1945, yang pendiriannya ditandatangani oleh 29 negara, hingga kini jumlah anggotanya sudah mencapai 183  negara merdeka. Akan tetapi, proses pengambilan keputusan di IMF dilakukan tak ubahnya seperti proses pengambilan keputusan dalam sebuah perusahaan. Sesuai dengan ketntuan yang berlaku, proses pengambilan keputusan di IMF dilakukan berdasarkan jumlah kepemilikan saham, yaitu dengan ketentuan 85% setuju. Padahal Negara-negara G-& saja yang terdiri dari Amerika Serikat, Inggris, Jepang, Kanada, Jerman, Perancis dan Italia, sudah menguasai 45% suara. Dengan demikian, praktis negara-negara kaya ini mendominasi.
            Celakanya lagi, AS adalah pemegang saham utama dengan 18% suara. jadi Praktis tidak ada keputusan yang dapat diambil tanpa persetujuan AS. Dengan demikian, bagaimana mungkin IMF berkerja tidak untuk kepentingan negara-0negara G-7 itu? Demikianlah sebagaimana diminasi mereka di berbagai pertemuan lembaga keuangan  atau lembaga perdagangan internasional lainnya seperti WTO, Bank Dunia, CGI dan bahkan Paris Club.
  Ironisnya, yang berada dibalik negara-negara G-7 itu adalah perusahaan-perusahaan Transnasional Company (TNC). Delegasi negara-negara G-7 hampir selalu berangkat dengan membawa seabreg titipan dari TNC negara mereka masing-masing. Jadi, dapat dikatakan baha program IMF sesungguhnya tidak lebih dari agenda terselebung para TNC tersebut. Artinya target dan pelaksanaan program ekonomi IMF terhadap para ”pasiennya yang kekurangan gizi” (negara berkembang) menjadi mudah ditebak. Terlepaas dari keberhasilan atau kegagalannya dalam memulihkan perekonomian sebuah negara, pelaksanaan program ekonomi IMF dapat dipastikan akan berakibat pada menguatnya dominasi TNC terhadap perekonomian negara-negara yang menjadi pasiennya.
            Oleh karena itu, kepantingan G-7 dan para TNC tersebut dituangkan ke dalam program ekonomi IMF dalam berbagai penekanan, seperti pada:
1.      Pengetatan anggaran negara untuk menjamin kelancaran pembayaran hutang.
2.      Liberalisasi sektor keuangan untuk memberi keleluasaan kepada para pemodal internasional untuk datang dan pergi sesuka hati mereka.
3.      Liberalisasi sektor perdagangan untuk mempermudah penetrasi produk negara-negara industri maju.
4.      Privatisasi BUMN untuk memperlemah  intervensi negara dan memperkuat dominasi TNC di negara-negara yang bersangkutan dengan harga murah.
Jadi, kegagalan utama IMF yang sesungguhnya bukan terletak pada kinerja pemulihan ekonominya, melainkan pada jati dirinya sebagai agen kepentingan TNC.
Pelaksanaan progran ekonomi IMF yang idominasi oleh kepentingan negara G-7 menyebabkan pelembagaan suatu sistem kolonialisme baru,  dikorbankannya kepentingan rakyat untuk menyelamatkan para bankir, meningkatnya komersialisasi pelayanan publik, meluasnya pengangguran, merosotnya upah buruh, melebarnya kesenjaangan kaya miskin dan semakin kompleksnya krisis ekonomi (Al- Wa’ie, 2003:34-36).
Tatkala suatu misi IMF memasuki suatu negara, mereka tidak lain menjalankan rancangan untuk penghancuran lembaga-lembaga sosial-ekonomi di balik dalih persyaratan untuk meminjamkan uang. Menurut Joseph Stiglitz, mantan kepala tim ekonom Bank Dunia, IMF biasanya mengambangkan program 4 langkah (ZA. Maulani, 2003: 184-189):
1.      Program ”privatisasi”, yang menurut Stiglitz lebih tepat digunakan sebgai program penyuapan. Pada program ini, perusahaan-peruysahaan milik negara yang menjadi penerima bantuan IMF harus dijual kepada swasta dengan alasan untuk mendapatkan dana tunai segar.
2.      Program ”Liberalisasi Pasar Modal” , yang dalam teorinya, deregulasi pasar modal memungkinkan modal investasi mengalir keluar masuk. Namun, dengan ditingkatkannya pemasukan modal investasi dari luar, pada gilirannya akan menyebabkan pengurasan dana devisa negara yang bersangkutan untuk mendatangkan aset melalui impor dari negara-negara yang ditunjukkan oleh IMF.
3.      ”Pricing” atau penentuan harga sesuai dengan pasar, sebuah istilah yang muluk untuk menaikkan program menaikkan harga komoditas strategis seperti pangan, air  bersih dan BBM. Tahapan ini akan menuju tahapan ”kerusuhan IMF”, yaitu sebuah kekacauan di dalam negara penerima bantyuan IMF dalam skup multidimensi. banyaknya kerusuhan, aksi demonstrasi yang dibubarkan dengan gas air mata, peluru dan tank. Hal ini akan menyebabkan pelarian modal (capilat flight) dan kebangkrutan pemerintah setempat.
4.      ”Strategi Pengentasan Kemiskinan” yaitu ”Pasar Bebas”. Akibat program ini adalah penguasa kapitalis lokal terpaksa meminjam pada suku bunga dsampai 60% dari bank lokal, dan mereka harus bersaing dengan barang-barang impor dari  AS dan Eropa, di mana suku bunga berkisar tidaklebih antara 6-7%. Program ini mematikan kaum kapitalis lokal.

 Pemulihan Stabilitas Ekonomi Indonesia dengan Bantuan IMF
            Pada bulan Juli 1997, krisis ekonomi di Asia turut menghantam Indonesia yang pada waktu sebelumnya Dollar AS baru sekitar Rp. 2.400,00. Pemerintah Indonesia di bawah Presiden  Soeharto secara resmi memintan bantuan dan campur tangan IMF di dalam mengatasi krisis moneter dan ekonomi.IMF dipercaya sebagai “dewa penolong” yang dapat menciptakan stabilitas financial. Pada tanggal 31 Oktober 1997, IMF mengumumkan bantuan $40 milyar untuk perbaikan ekopnomi Indonesia, yang selanjutnya ditambah menjadi $45 milyar sebagai kompensasi atas reformasi ekonomi (http://www.ekonomirakyat.org/edisi_3/artikel_4.htm)
            Ketika krisis menghantam Indonesia pada pertengahan 1997, dampak yang langsung terasa membebani Indonesia adalah terjadinya perubahan nilai tukar rupiah terhdap dolas AS secara tajam. Penurunan nilai tukar rupiah yang sangat drastis tersebut mengakibatkan cadangan devisa pemerintah Indonesia nyaris terkuras habis untuk menyelamatkan arus impor agar tetap relative terjaga. nyaris terkurasnya cadangan devisa Negara, memaksa pemerintah pada waktu itu untuk segera berpaling pada IMF agar segera menjadi penyelamat ekonomi Indonesia. Tidaklah berlebihan apabila dikatakan bahwa harapan terbesar pemerintah Indonesia untuk meminta berpaling ke IMF pada waktu itu adalah dalam rangka untuk mendapatkan kucuran dana segar (hutang) dari lembaga keuangan internasional tersebut.
            Oleh sebab itu, sejak ditandatanganinya Letter of Inten (LOI) pada tahuyn 1997 antara pemerintah Indonesia dengan IMF maka praktis  Indoneisa mulai saat itulah hutang luar negeri merupakan andalan utama pemerintah Indonesia untuk mengatasi krisis ekonomi yang tengah melanda negeri ini. Keaadan ini tidak mengubah keadaan perekonomian Indonesia dengan cepat. Bahkan, pada tanggal 22 januari 1998, rupiah menembus Rp. 17.000,- per dollar AS. IMF tidak menunjukan rencana bantuannya setelah mempelajari tanda-tanda  Presiden Soeharto akan menunjuk Menristek Habibie sebagai cawapres untuk mendampinginya. Dalam pergolakan ekonomi ini, mata uang rupiah jatuh merosot, dan diikuti segera oleh pasar modal.
            Krisis ekonomi yang bermula dari terjadinya gejolak nolai rupiah, akhirnya telah membuahkan dampak yang luas terhadap perekonomian nasional. Kegiatan ekonomi nasional sampai pertengahan tahun 1997 masih tumbuh secara mengesankan, mulai tahun 1998 telah mengalami significant deterioration. Laju inflasi meningkat sangat cepat seiring melemahkan nilai rupiah. Sementara itu, kebutuhan dana untuk berbagai kebutuhan usaha tidak terpenuhi sebagai akibat menurunnya kepercayaan masyarakat (domestik maupun internasional) terhadap perbankan dan prospek ekonomi Indonesia. Perkembangan ini telah mengakibatkan Indonesia mengalami krisis kembar, yaitu terjadinya krisis nilai ntukar dan krisis perbankan secara bersamaan.
            Krisis ekonomi yang melanda beberapa negara Asia yang paling berat merasakan dampaknya adalah negara-negra di kawasan Asia Tenggara. Ditinjau dari sisi dampak output, dari keseluruhan Negara-negara di kawasan Asia Tenggara tersebut, harus diakui bahwa Indonesia mengalami dampak ekonomi yang paling parah. Ekonomi Indonesia mengalami pelambatan secara tajam dalam tingkat pertumbuhan, dari sekitar 4, 91% pada tahun 1997 menjadi minus 13,68% pada tahun 1998 (Sumodiningrat 1998).
Pada pertengahan 1998, perekonomian Indonesia masih terpuruk. Diperkirakan 113 Juta orang penduduk Indonesia (56%dari jumlah penduduk) berada dibawah garis kemiskinan. Ada yang mengatakan bahwa 40 Juta orang penduduk Indonesia tidak mampu membeli makanan dan dalam kondisi rawan pangan (Ricklefs, 2001: 656-657)
            Sejak saat itu, sekalipun sering dikatakan bahwa konsep semua itu diusulkan pemerntah sendiri, keputusan akhirnya diambil oleh IMF. Dalam pelaksanaannya, IMF akan melakukan evaluasi, orang IMF juga akan masuk ke banyak departemen dan intitusi terkait. dari sini, kita dapat melihat bahwa IMF-lah yang mengendalikan sekaligus mendikte strategi dan kebijkan pemerintah. IMF telah menekan dan menuntut pemerintah Indonesia untuk mematuhi sayarat-syarat yang dibuat IMF dalam LOI atau Nota Kesanggupan. Buktinya, dana akan mengucur kalau sayarat-syarat LOI sudah terpenuhi.
            IMF sebagai pihak yang telah dipilih Indonesia sebagai “penyelamat” ekonomi Indonesia tentunya tidak akan hanya berdiri sebagain pihak yang hanya “mengguyurkan” uangnya ke Indonesia, tanpa konsekuensi apapun juga. Akan tetapi, IMF melalui LOI-nya telah mengharuskan Indonesia untuk mengikuti tahap-tahap pemulihan ekonomi sebagaimana yang telah digariskan dalam butir-butir yang telah dituangkan dalam perjanjian tersebut.
            Tatkala Direktur Eksekutif IMF, Camdesus datang ke Jakarta seraya menyodorkan LOI yang berisi reformasi ekonomi yang ditandatangani oleh Presiden Soeharto pada tanggal 15 Januari 1997 maka dimulailah era perekonomian Indonesia yang diarsiteki oleh IMF. Isi butir ke 9 menuntut agar pemerintah menghapuskan subsidi yang sebelumnya digunakan untuk membantu masyarakat memembeli BBM dan mengurangi defisit anggaran belanja negara.
            Dari berbagai butir yang telah diajukan oleh IMF kepada pemerintah Indonesia, ada tiga jurus yang dikenal merupakan andalan IMF dalam menagtasi krisis ekonomi. Tiga jurus itu adalah: (1) Jurus liberalisasi perdagangan, (2) jurus privatisasi BUMN, (3) Jurus kebebasan investasi modal asing (Sunarsip, 2002).
       Jika dilihat sepintas, jurus pemulihan ekonomi yang ditawarkan IMF pada Indonesia nampaknya sangat bagus. Akan tetapi, jika ditelaah secara mendalam, banyak dijumpai berbagai kontradiksi antar beberapa jurus tersebut. Sunarsip telah memberikan beberapa analisisnya sebagai berikut:
            Sebagaimana diketahui, perhatian utama IMF pada negara-negara berkembang yang terkena dampak krisis adalah perbaikan neraca pembayaran, khususnya neraca berjalan. Dengan demikian, seharusnya IMF menyarankan negara-negara tersebut agar mendorong ekspornya dan menekan impornya. Namun ironisnya, pada saat yang bersamaan IMF justru menganjurkan agar negara yang berkembang meliberalisasi perdagangannya. Hal tersebut berarti, negara tersebut harus sangat terbuka terhadap arus impor. Konsekuensi logisnya adalah dengan masuknya arus impor tersebut berarti akan membahayakan transasksi berjalan negara tersebut.
            Sementara itu terhadap jurus 2 dan 3, kesimpulan penelitian empiris menunjukan bahwa derasnya aliran masuk investasi asing ternyata tidak mampu memecahkan masalah neraca pembayaran di berbagai negara berkembang. Justru biaya untuk melayani investasi asing jauh lebih tinggi dibanding dengan utang luar negeri. Posisi neraca berjalan tidak mengalami perbaikan, bahkan bertambah parah karena negara-negara tersebut sudah berada dalam victous circle of import. Semakin besar aliran unvestasi asing semakin tinggi intensitas import boom dalam negara-negara tersebut. Seiring dengan itu, aliran masuk investasi asing yang longgar juga akan semakin mendesak kekuatan ekonomi domestik ke pinggir sambil menunggu saat kematiannya.
            depresiasi rupiah terhadap dolar AS dipicu oleh berbagai faktor, baik faktor ekonomi maupun non ekonomi. Secara ekonomi, depresiasi rupiah ditimbulkan oleh terus naiknya defisit neraca trasnsaksi berjalan Indonesia dari 1,5% tahun 1993 menjadi 3,9% tahun 1997. Defisit transaksi berjalan mencerminkan ekspor lebih kecil daripada impor atau aliran pendapatan yang masuk lebih kecil daripada aliran pendapatan yang keluar. Dengan kata lain, kebutuhan dolar sebagai alat pembyaran luar negeri lebih besar daripada yang diterima.
            Selain itu, depresiasi nilai rupiah terhadap dolar juga diakibatkan oleh besarnya hutang luar negeri sektor swasta yang ditaksir sudah mencapai 65 Milyar dollar AS. besarnya hutang swasta tersebut menyebabkan kebutuhan terhadap dollar AS menjadi smekain meningkat dalam waktu yang bersamaan ketika hutang-hutang tersebut jatuh Tempo. Pada bulan Maret 1998, diperkirakan hutang sektor swasta yang jatuh tempo mencapai 9,1 Milyar dollar AS. Tingginya permintaan dollar dalam waktu yang bersamaan itulah yang memicu naiknya nilai penawaran dollar AS terhadap rupiah.
            Sedangkan faaktor non ekonomi yang turut berperan besar terhadap terjadinya depresiasi rupiah antara lain adalah akibat adanya spekulasi dalam transaksi perdagangan valuta asing (Valas). Para spekulan selalu memanbfaatkan saat-saat kritis ketika ada tanda-tanda peningkatan permintaan akan mata uang tertentu (Dolar AS) mengalami peningkatan maka para spekulan tersebut dapt melakukan aksi borong dolar terlebih dahulu sehingga tingkat penawaran mata uang tersebut mengalami penurunan. Turunnya tingkat penawaran mata uang tersebut ditambah dengan tingginya tingkat penawaran bersamaan jelas akan menyebabkan melambungnya nilai mata uang tersebut. Pada saat itulah, para spekulan mulai melepas sedikit-demi sedikit mata uang yang telah diboongnya demi meraup keuntungan yang besar dalam wktu yang relatif singkat.
            Suntikan dana dari IMF terus dilakukan untuk menyehatkan Indonesia, tetapi pemulihan ekonomi yang didambakan tidak kunjung tiba. Yang terjadi justru lilitan hutang yang semakin membengkak ditambah dengan krisis multidimensional yang dialami bangsa ini. Pada 1999, hampir semua negara-negara ASEAN berada pada tahap pemulihan (recover) ekonomi. Sedangkan Indonesia dengan IMFnya masih saja belum beranjak dari badai krisis. Indonesia masih tenggelam dalam krisis yang belum menampakan tanda-tanda pemulihan ekonomi yang signifikan.

C.   Bukti kegagalan IMF
            Kejatuhan rupiah sekitar 2.400 level terhadap Dollar AS, Juli 1997, mendorong Indonesia ke dalam krisis ekonomi terburuk sejak Soeharto mengambil alih kekuasaan pada pertengahan tahun 1960-an. Inflasi dan pengangguran melonjak, sebagain besar industri bangkrut secara teknis, perdagangan mengalami kemacetan. Kenaikan harga bahan bakar sebagai bagian dari perjanjian dengan IMF, jelas menyenbabkab terjadinya kesukaran di negara yang bergantung pada transportasi di antara 17.500 pulau yang terbentang sepanjang 5.000 kilometer (3000 mil) di khatulistiwa.
            Diukur dalam Dollar AS, pendapatan perkapita Indonesia turun setidaknya 60% dalam 6 bulan terakhir. Hal ini tercermin dari makin banyaknya orang yang tak mampu membeli bahan kebutuhan pokok semenjak harga melangit. harga smbako, termasuk di dalamnya minyak goreng, naik 20%. Penimbunan membuat beberapa barang menjadi langka, termasuk beras. Menghadapi gelombang panik pembelian besar-besaran, pemerintah terpaksa mengumumkan akan mengimpor setengah juta ton beras untuk memenuhi kebutuhan dalam negari.
            Letter of Intent (LOI) yang berisi reformasi ekonomi yang ditandatangani oleh Presiden Soeharto pada tanggal 15 Januari 1997, terbukti bukan kebijakan pemerintah yang berpihak pada rakyat. Isi butir ke-9 menuntut agar pemerintah menghapuskan subsidi yang sebelumnya digunakan untuk membantu masyarakatmembantu BBM dan mengurangi tarif dasar listrik. Akibatnya BBM dan TDL dinaikan. IMF berdalih untuk menguraangi defisit anggaran belanja negara (Al-Wa’ie, 2003: 9)
            Naiknya harga beras, minyak goreng dan kebutuhan dasar yang lain adalah sumbu terakhir. Ketika rupiah jatuh pada nilai 10.000 terhadap Dollar AS, IMF mengambil kesempatan untuk memaksa konsensus lebih lanjut pada pemerintahan Soeharto. Kehabisan akal memperbaiki stabilitas keuangan, Soeharto terpaksa menerima, bahkan syarat-syarat yang lebih keras. Nota kesepakatan yang baru, yang ditandatangani IMF dan Soeharto pada tanggal 15 Januari 1997, meningkatkan  konsensus dalam dua sektor. Pertama, rezim harus telah setuju mengakhiri subsidi listrik dan BBM. naiknya harga penyelenggaraan energi akan memimpin terjadinya inflasi dalam waktu panjang. harga bahan bakar rata-rata naik sebesar 47% dan listrik rata-rata naik sebsesar 60%. Badan pengawas kesepakatan mengestimasikan inflasi akan terjadi sekurangnya 20% per tahun untuk beberapa tahun mendatang, meski dalam prakteknya angka itu bisa jadi lebih. Secara tidak proporsional beban berat akan jatuh pada lapisan termiskin dari masyarakat. kenaikan harga bahan bakar terutama memukul 50 juta rakyat miskin di Jawa. Sejak pembabatan hutan-hutan di Pulau Jawa dan hilangnya kayu bakar, sebagian besar masyarakat bergantung pada minyak tanah untuk keperluan memasak makanan dan minuman.
            Senin 4 Mei 1997, terikat tekanan yang datang dari IMF, pemerintah Indonesia mengumumkan kenaikan tarif transportasi umum, hanya beberapa jam setelah sebelumnya mengumumkan kenaikan listrik dan BBM sesuai dengan rekomendasi IMF untuk mengurangi subsidi bagi kedua komoditas tersebut. Infklasi tahunan mulai mendekati 30%, dengan lonjakan harga bulan April 4,7% lebih tinggi dari bulan sebelumnya. beberapa bahan bakar mengalami lonjakan harga hingga 71%, berdampak pada keneikan tarif kereta api dan transportasi lau berkisar rata-rata 65,61%. Kenaikan tertinggi (100,72%) terjadi pada tarif kereta api kelas ekonomi, sementara tarif bis ekonomi antar kota mengalami kenaikan sebesar 50%. tarif bus reguler dan minibus, yang digunakan oleh sebagian besar masyarakat sehari-hari, naik sebesar 66,67% setelah diramalkan 50% -- dari 300 rupiah menjadi 500 rupiah untuk bis dan 400 rupiah menjadi 600 rupiah  untuk minibus. tarif kereta api bertenaga diesel naik menjadi 72,96% sementara tarif kapal laut – yang sangat penting di negara yang terdiri dari ribuan pulau – naik 53,33%.
            Menteri Pertembangan dan Energi, Kontoro Mmangunsubroto mengetahui bahwa lonjakan harga merupakan pukulan bagi publik, tetapi ia mengatakan behwa keputusan tersebut adalah ”terbaik” dari daftar pilihan yang ”berat dan pahit”. . Kekerasan meletus segera diumumkannya kenaikan harga bahan bakar dan tarif angkutan umum.
            Sekali dimulai, secara cepat pergerakan memperoleh karakternya yang khas Indonesia. Di Ibukota Sumatera Utara, Medan, kekacauan pecah hanya beberapa jam setelah pemerintah mengumumkan kenaikan tajan atas bahan bakar dan tarif angkutan, sejalan dengan tuntutan reformasi yang diajukan IMF. Selama terjadinya amuk massa, tercatat 170 toko dihancurkan atau dijarah dan dibakar di Medan, sementara 38 mobil dan 21 sepeda motor juga dibakar. Demikianlah menurut laporan kepolisian Sumatera Utara. Reaksi rezim terhadap kekacauan-kekacauan tersebut adalah memadamkannya dengan kekerasan.
            Ketidakpedulian para penyusun strategi kapitalis itu, terlihat dari komentar yang dikeluarkan oleh Direktur pelaksana IMF, Michael Camdessus, yang berbicara di Melbourne, Australia, sesaat setelah kerusuhan terjadi. ia menyatakan ”keprihatinan mendalam” atas terjadinya kerusuhan tersebut, tetapi dengan kepuasan yang mengherankan  ia juga mengatakan bahwa sebab sebenarnya dari ketidakpuasan  rakyat adalah bukan kenaikan harga, melainkan problem menajemen ekonomi yang lebih mendalam yang telah menyebabkan terjadinya krisis sedari awal.
            Masih sama mengherankannya, ia menambahkan bahwa kenaikan harga bahan bakar sebanyak 71% yang menyebabkan terjadinya kerusuhan di Medan ”sangat diperlukan bagi masa depan ekonomi negara”, dan dia menegaskan bahwa Jakarta harus tetap melaksanakan program ekonomi ketat yang diajukan oleh IMF. Dia juga menyampaikan bahwa kenaikan harga bahan bakar adalah bagian dari persetujuan IMF dan Indonesia yang akan membawa perekonomian ke arah yang lebih berimbang. ”Meskipun prihatin atas terjadinya kerusuhan-kerusuhan ini, kita harus tetap mengingat bahwa bukan program kami yang menjadi penyebab sesungguhnya dari persoalan-persoalan ini,” kata camdessus (Sidney Morning Herald, 6/5/98) (http://www.marxist.com./indonesia/revolusi.html)
            Data empirik menunjukkan bahwa tingkat keberhasilan (success rate) IMF di banyak negara kurang dari 30%. Itupun hanya negara-negara yang relatif kecil ataumasih pada tahap awal dari proses pembangunan ekonomi. Untuk negara-negara pengutang besar, nyaris tak terdengar cerita keberhasilan dari program IMF. Hasil penelitian Johnson dan Shaefer (1997), sejak tahun 1965-1995 menunjukkan bahwa perekonomian 48 negara dari 89 negara berkembang yang menerima bantuan IMF tidak menjadi lebih maju. bahkan 32 dari 48 negara  tersebut, justru menjadi lebih miskin. IMF malah menimbulkan krisis berkepanjangan, padahal negara-negara tersebut telah menjadi ”pasien” IMF selama puluhan tahun.
            Faktor kegagalan IMF di Indonesia sejak keterlibatannya pada Oktober 1997 antara lain:
1.      IMF selalu memaksakan pengetatan fiskal dan moneter jika suatu negara mengalami krisis ekonomi. Pengetatan fiskal tersebut dipaksakan pada negara berkembang agar ada surplus untuk membayar beban peningkatan utang. padahal, masing-masing negara memiliki struktur ekonomi  dan kompleksitas masalah yangberbeda. Akibatnya, kondisi ekonomi yang sudah memburuk, malah makin menjadi buruk akibat pengetatan fiskal dan moneter yang dianjurkan IMF, terutama pada awal krisis.
2.      Pendekatan dengan penambahan beban utang untuk mendukung posisi neraca pembayaran, hanyalah perbaikan yang bersifat semu, tidak riil, karena abukan hasil peningkatan ekspor netto, karena terus menerus melakukan pinjaman untuk meningkatkan neraca pembayaran.
3.      Prasyatar dan rekomendasi kebijakan IMF dalam berbagai Letter of Intent, lebih banyak mencakup bdang di luar makro ekonomi dan moneter seperti perbankan, pertanian, coorporate restructuring dan industri. Rekomencadi IMF untuk menutup 16 bank pada November 1997 telah menimbulkan destabilitas finansial dan punahnya kepercayaan masyarakat. Akibatnya ekonomi Indonesia mengalami hard landing, kebangkrutan massal dan jutan orang di PHK.
(Al-Wa’ie, 2003: 32-34)
            menurut akademisi dan politisi AS, diantaranya adalah Prof. Alan melteer dari universitas Carnegie Mellon, Prof. jhon B. taylor dari Universitas Stanford, Prof.  Kruggman dari IMT, Prof. Jeffrey Sachs dari Colombia University, kegagalan IMF terletak pada metodologi dan cara penanganan. Jerome Sgard, ekonom Perancis, menuduh kebijakan IMF – yang memaksa negara berkembang meliberalisasikan pasar dan mebuka sektor keuangan – justru membuat negara-negara itu semakin rapuh terhadap volatilitas ekonomi dunia.
            Prof. Joseph Stiglitz, profesor ekonomi di Columbia University, AS, yang juga pernah menjabat sebagai Ketua Dewan Penasihat Ekonomi pemerintahan Bill Clinton (1993-1997) dan eknom utama di bank Dunia (1997-2000), dalam bukunya, Globalization and It’s Discontens, menyatakan bahwa IMF dan lembaga donor internasional lainnya lebih mengutamakan kepentingan orang-orang yang bercokol di Wall Street dan Washington, daripada kepentingan negara-negara miskin yang dibantunya. Dia juga menuduh IMF tetap menggunakan pendekatan teori ekonomi  yang sudah usang. majalah Forbes di AS, pernah mengulas bahwa resep IMF di Meksiko, Argentina, Thailand dan Indonesia justru memperburuk krisis ekonomi. Kongres AS yang dipimpin oleh Prof. Alam Meltzer dari Universitas Carnegie Mwllon, telah mengevaluasi kinerja IMF dan berkesimpulan agar IMF direnovasi. bahkan Prof. Jhon B. taylor , dalam salah satu bukunya mengusulkan agar IMF dibubarkan saja (Al-Wa’ie, 2003: 36).
            Sebagain besar publik, terutama pemerontahan negara-negara di Dunia Ketiga masih memandang IMF sebagai lembaga dengan wajah yang manusiawi, seperti yang dinyatakan di dalam charternya”turut serta dalam upaya mengentaskan kemiskinan”. Dalam akenyataannya, IMF lebih sukses berperan dalam menciptakan kemiskinan negara-negara yang sedang berkembang, daripada mengatasi kemiskinan yang mereka derita (ZA. maulani, 2003: 190).
            Salah satu program yang dipaksakan IMF kepada iNdonesia aalah privatisasi. Kalau diamati secara seksama, sistem ini menetapkan peran negara di bidang ekonomi hanya terbatas pada pengawasan pelaku ekonomi dan penegakan hukum. Privatisasi menetapkan bahwa jika sektor publik dibebaskan dalam melakukan usaha, invesatsai dan inovasi, maka pertumbuhan ekonomi dan kesejahteraan rakyat meningkat.  namun, pada kenyataannya privasieasi merupakan cara IMF untuk merampok negara berkembang yang kaya. Untuk membayar utang kepadaIMF, maka cara yang paling gampang adalah menjual aset-aset negara melalui privatisasi.  Cara lainnya adalah dengan mengurangi bahkan mencabut sama sakali subsidi baik pada BBM< listrik, pendidikan, sampai kesehatan.
            Alasan yang banyak digunakan pemerintah sebagai justifikasi dijualnya BUMN tersebut adalah karena tidak efesien dan abnayaknya kebocoran-kebocoran dalam BUMN tersebut. Yang menjadi pertanyaan adalah apakah menjual aset-aset negara tersebut merupakan satu-satunya jalan utnuk memperbaikinya? hal itu saja seeprti rumah yang rusak, catnya sudah pudar dan lantainya sudah pada bolong, diobati dengan menjual rumah tersebut? Selain itu, privatisasi tidak menjamin hilanya penyait tersebut. Alasan yang sebenarnya adalah untuk membayar utang yang semakin membebani APBN akibat utang kepada IMF, mengingat volume utang luar negeri Indonesia yang berjumlah sekitar US$ 150 Miliar.
            Privatisasi yang dilakukan pemerintah akan menimbulkan beberap dampak negatif sebagai berikut.
1.      Aset-aset penting suatu negara akan terkonsentrasi pada segelintir individu atau perusahaan yang memilki modal besar serta kecanggihan manajemen, teknologi, dan strategi.
2.      Pemerintah menjadi lemah. Sebaliknya posisi swasta menjadi kuat. Hal ini memungkinkan puhak swasta mampu memengaruhi kebujakan pemerintah.
3.      Negara-negara berkembang akan menjadi terbuka bagi masuknya investor asing, baik perorangan maupun perusahaan. Kondisi ini pada gilirannya akan mengakibatkan kebergantungan pada puhak asing.
4.      Pengalihan kepemilikan khususnya di sektor pertanian dan industri. Investor dalam sistem kapitasli cenderung beranggapan bahwa efesiensi akan mudah dicapai dengan teknologi padat modal an bukan teknologi padat karya.
5.      Negara tidak sanggup lagi melaksanakan banyak tanggungjawab yang dipikulnya karena negara telah kehilangan sumber-sumber pendapatanya.
            Dari fakta-fakta yang tersaji, ketika kita tetap mempertahankan hubungan dengan IMF, sungguh akan membawa dampak dan resiako untuk pertumbuhan ekonomi Indonesia. indonesia akan tetap menjadi negara boneka dan akan dibuat semakin bergantung ters menerus dalam menentukan hidupnya sendiri. Jika hal ini dibiarkan semakin larut, kemusdian Indonesia akan mati perlahan-lahan.
            Meskipun banyak fakta-fakta yang menunjukan kegagalan IMF di Indonesia, ada juga pakar yang berpendapat bahwa keberadaan IMF di Indonesia tidak sepenuhnya buruk. Cyrillus Harinowo, salah seorang kandidat dalam pemilihan Gubernur Bank Indonesia (BI) 2003 lalu yang lekat dengan pengelolaan aspek moneter selama krisis, tidak setuju. Buku terbarunya, IMF: Penanganan Krisis dan Indonesia pasca-IMF (IMF-PKIP), menolak analisis dangkal, hitam-putih, tentang peran ekonomi IMF yang kerap dimunculkan politisi maupun media massa. Cyrillus memang dekat dengan penanganan krisis IMF di Indonesia. Antara tahun 1998-2000, ketika Indonesia di dasar jurang krisis, ia ditunjuk menjadi direktur eksekutif pengganti (alternate executive director) mewakili kawasan Asia Tenggara dalam Dewan Direksi IMF. Sebelumnya pun ia telah lebih dari dua puluh tahun berkiprah di pemerintahan, baik di BI maupun Departemen Perdagangan.
Cyrillus Harinowo menolak anggapan bahwa peran IMF sepenuhnya buruk. Walaupun tidak mengecilkan ’kesalahan fatal’ IMF menutup 16 bank, tindakannya kemudian yang all-out membantu upaya keluar krisis, mencegah kehancuran total sistem keuangan Indonesia, serta mengembalikan stabilitas ekonomi. Setidaknya, dalam dua hal, peran penting IMF menyelamatkan perekonomian tidak muncul di media massa. Pertama, dalam Program Penjaminan Simpanan, salah satu upaya yang berhasil mencegah total meltdown sistem perbankan. Peran bantuan teknis IMF besar dalam desain maupun promosi program yang diistilahkan Cyrillus sebagai ’mukjizat’ yang berhasil membalikkan derasnya arus uang keluar dari sistem perbankan. Peran kedua adalah dalam menjamin kredit swasta.

Analisis Teori Dependensi dalam Hubungan IMF dan Indonesia
Teori dependensi pada umumnya memberikan gambaran mengenai analisa diakletis bahwa pada dasarnya ketergantungan yang terjadi antara suatu subsistem dengan subsistem lain yang dominan merupakan salah satu penentu dalam perkembnagan atau perubahan sosisal yang terjadi dalam suatu masyarakat. dalam t5eori ini, yang menjadi titik tolak ialah penyesuaian ekonomi terbelakang pada sistem-sistem dunia sedemikian rupa sehingga menyebabkan terjadinya penyerahan sumber-sumber penghasilan daerah-daerah pinggiran ke pusat atau mengakibatkan timbulnya berbagai macam hambatan mekanik yang menyebabkan perekonomian di  daerah-daerah pinggiran itu tetap terbelakang atau berubah bentuknya (Sujogyo, 1985:133).
Secara umum, pandangan teori dependensi antara lain: berlaku bagi seluruh negara dunia ketiga; mengalirnya surplus ekonomi dari negara dunia ketiga ke negara maju; polarisasi regional ekonomi global san suatu hal yang mutlak bertolak belakang dnega pembnagunan (Blomstrom dan Hettne dalam Suwarsono dan Alvin, 2000: 103-104). Berdasarkan pandangan umum tersebut maka tidak heran jika hubungan Indonesia dan IMF bisa dilihat dari teori ini. 
Dalam menganalisis hubungan Indonesia-IMF dengan teori dependensi, dependensi yang terjadi di Indonesia adalah dependensi finansial-industri. Merujuk kepada pendapat Dos Santos, dependensi finansial-industri merupakan penguasaan negara pinggiran oleh negara pusat dalam hal penguasaan kekuatan-kekuatan finasial dan industri. Hal ini menjadikan ekonomi negara pinggiran merupakan satelit negara pusat (Arief Budiman, 1995: 69).
Negara-negara yang berada dibalik IMF adalah negara-negara pemiliki modal yang menjadikan negara-negara dunia ketiga sebagai enagara satelitnya. Memang secara fisik, Indonesia tidak mengalami penjajah dari negara-negara dibalik IMF, tetapi secara politik dan ekonomi Indonesia mengalaminya.
Kondisi Indonesia pada tahun 1997-1999, dapat memberi kita gambaran bahwa Indonesia banyak menerima kebijakan negara luar. Hal nini dapat dilihat dari adanya nota  kesepakatan yang ditandatangani antara Presiden RI saat itu dengan IMF.  Indonesia harus mengikuti semua pendapat IMF kalau Indonesia mau menerima “bantuan” dari IMF.
Sebenarnya Indonesia mampu untuk melepaskan diri dari jeratan IMF karena dengan pinjama IMF terbukti Indonesia tidak menjadi semakin baik malah menajdi semakin ketergantungan. Indonesia harus banyak menggali potensi negara sendiri agar terbebas dari jeratan IMF.
Menurut Peter F. Drucker, profesor Ilmu manajemen pada Universitas New York pernah menilai bahwa negera berkembang kurang maju dibandingkan dengan negara maju bukan karena negara itu terbelakang, tetapi karena negara itu kurang terkelola (under managed). Meskipun banyak modal yang dimiliki, pembangunan tidak akan terlaksana kecuali jika disertai dengan sumberdaya manajerial yang mampu mengelolanya (dalam Emil Salim, 1980: 223). Untuk itulah kita haru menganut model pembanguan yang berprinsip berdikari (a self reliance model), agar kita tidak lagi ketergantungan dengan negara-negara maju (Judistira, 1999:13).
Dengan melihat fakta kegagalan IMF dalam membangun kehidupan ekonomi Indonesia seharunya Indonesia dengan tegas menolak pinjaman dari IMF karena  dengan semakin terkaitnya Indonesia kepada IMF maka hal tersebut akan memperburuk situasi ketergantungan amlah Indonesia akan semakin berkembang. Pada kenyataannya, menurut teori dependensi, negara pinggiran telah menerima banyak kerugian akibat katergantungan kepada negara-negara maju. Sebetulnya, kesadaran akan bahaya kapitalisme dengan sosok seperti skerang ini sudah mulai tumbuh. Di antaranya justru datang dari kalangan pemikir barat itu snediri, termasuk para pemikir di lembaga-lembaga keungan internasional seperti IMF dan Bnak Dunia. Namun, kesdaran semacam itu masih belum muncul di negara seperti Indonesia.
            Pada dasarnya Indonesia sama sekali tidak memerlukan pinjama IMF. Sebab, pinjaman IMF hanyalah bersifat cadangan kedua (second line of defense). Artinya pinjaman IMF hanya untuk tambahan devisa dan baru dapat digunakan jika Indonesia telah menghabiskan seluruh cadangan devisa ayang ada.  Sejak awal memang dirancang bahwa kredir dari IMF dimaksudkan untuk pertahanan kedua. Indonesia menganut system nilai tukar mengambang. dalam system ini, tidak diperlukan cadangan devisa terlalu besar karena nilai tukar akan menyesuaikan diri sesuai dengan kondisi neraca pembayaran. sangat berbeda jika Indonesia menggunakan system nilai tukar yang dipatok, sehingga harus memiliki cadangan devisa yang besr untuk mengantisifasi terjadinya lonjakan permintaan devisa.

Kesimpulan
Bantuan yang diberikan negara-negara maju terhadap negara-negara berkembang, baik bantuan langsung secara bilateral ataupun bantuan melalui IMF dan WB, sebenarnya tidak lepas dari bentuk penjajahan ekonomi negara-negara maju terhadap negara berkembang. Beberapa negara yang mampu bertahan dari gelombang krismon tahun 1997 seperti Hongkong, RRC, Singapore, dan Taiwan, terkesan “kurang disukai” IMF. Malaysia yang terang-terangan menolak bantuan IMF terkesan “sangat tidak disukai” IMF.
Sedangkan negara-negara lain yang telah / hampir berhasil melepaskan diri dari krisis moneter tahun 1997 seperti Korea Selatan dan Thailand, sangat jelas keberhasilan tersebut berkat usaha yang sungguh-sungguh dari pemerintah dan rakyat negara yang bersangkutan. Dari beberapa sumber dapat diketahui, bahwa negosiasi IMF dengan kedua negara tersebut cukup alot karena banyak program yang diajukan IMF ditolak.
Di Indonesia, kita begitu patuh terhadap IMF, hampir semua program yang diajukan selalu diterima oleh pemerintah kita dalam masa pemerintahan Habibie. Perdebatan yang terjadi kurang seimbang dan terkesan hanya sekedar tidak menerima begitu saja. Likuidasi 16 bank pada bulan November 1998, program BLBI, perubahan UU BI, dll nyatanya bukan memperbaiki situasi moneter di Indonesia, malah menjerumuskan kita ke dasar sumur.
Indonesia sebagai engara berkembang yang berposisi sebagai Negara pinggiran dalam tata ekonomi dunia kapitalis, menghadapi permasalahan yang spesifik sehingga secara politik ekonomi tergantung kepada dunia luar. Negara maju dengan bebas mempecundangi Dunia Ketiga melalui efek globalisasi yang memang sengaja dilakukan melalui rekayasa ekonomi internasional. lembaga-lembaga internasional semacam IMF, Bank Dunia ataupun WTO adalah sedikit dari sekian banyak lembaga yang harus bertanggung jawab atas berlangsungnya kemiskinan yang dialami Dunia Ketiga, termasuk Indonesia. Pemerasan dan ekploitasi yangt berlangsung secara menahun juga memberikan dampak terhadap lingkungan dan ekologi Dunia Ketiga yang rusak akibat terus menerus dieksploitasi Negara-negara maju.
Tujuan awal didirikannya IMF adalah untuk mempersiapkan badan ini menjadi penolong bagi Negara-negara tertinggal, padahal ini adalah salah satu upaya Negara-negara kapitalis untuk menguasai Negara berkembang, yaitu melalui pemberian utang. IMF tidak mendidik Negara berkembang untuk maju. IMF bukanlah dewa penolong untuk Negara-negara berkembang. IMF adalah racun.
Sebetulnya, kesadaran akan bahaya kapitalisme dengan sosok seperti sekarang ini sudah mulai tumbuh. Diantaranya justru datang dari para pemikir  Barat sendiri, termasuk para pemikir di lembaga-lembaga keuangan internasional seperti IMF dan Bank Dunia. JUstru keadaan seperti inilah yang saat ini kurang muncul di Negara kita, dan Negara berkembang pada umumnya, sehingga secara sukarela Indonesia mau menerjunkan diri ke dalam ajang permainan yang berbahaya ini.
Bukti yang nyata yang ada di hadapan kita adalah IMF membuat Indonesia semakin ketergantungan. Indonesia harus dapat melepaskan diri darri jeratan IMF. IMF bukanlah solusi pembangunan. IMF membuat Indonesia semakin manja dan ketergantungan. Indonesia harus bangkit dengan a self reliance model untuk mengejar ketertinggalannya. Bukan dengan bantuan IMF.

DAFTAR PUSTAKA
Budiman, Arief. 1995. Teori Pembangunan Dunia ketigaJakarta: Gramedia
Garna, Judistira K. 1999. Teori Sosial dan Pembangunan Indonesia. Bandung: Primaco Akademika.
Koentjaraningrat. 2002. Kebudayaan, mentalitas, dan Pembangunan. Jakarta: Gramedia
Maulana, ZA. 2003. Zionisme: gerakan Menaklukan Dunia. Jakarta: Pustaka Amanah.
Ricklefs. MC. 2005. Sejarah Indonesia ModernJakarta: Serambi
Sajogyo, Pudjiwati. 1985. Sosiologi PembangunanJakarta: IKIF Jakarta
Salim, Emil. 1980. Lingkungan Hidup dan PembangunanJakarta: Mutiara
Suwarsono dan Alvin Y. 2000. Perubahan Sosial dan Pembangunan. Jakarta: LPES 


124 komentar:

  1. Terimakasih atas informasinya, sangat membantu.
    salam kenal dari saya mahasiswa fakultas Ekonomi :)

    BalasHapus
  2. terima kasih, saya ijin copy ya,,

    BalasHapus
  3. KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!!
    Nama saya Purti Hamzah, tinggal di Indonesia, saya seorang Muslim yang taat Saya ingin menggunakan
    media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati tentang penipu karena mereka di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial turun, dan karena kebutuhan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa perusahaan pinjaman yang disebut online. Saya kehilangan harapan tidak sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Chloe Morris yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 57.000 dalam 24 jam tanpa tekanan, pada awalnya itu seperti mimpi bagi saya sampai saya melihat peringatan dari angsuran pertama saya 2 jam setelah saya diterapkan. Saya mendorong sesama Indonesia yang membutuhkan pinjaman untuk menyenangkan menghubungi Ibu Chloe melalui:
    chloemorrisloan@gmail.com atau chloemorrisonloan@financier.com
    Hati-hati! Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui: purtihamzah@gmail.com

    BalasHapus
  4. Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan, Apakah Anda serius membutuhkan pinjaman mendesak, Apakah Anda berpikir untuk memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda karena kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, dan perusahaan pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada tingkat bunga 2%, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyum di wajah mereka.
    Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami sekarang melalui email {} gloryloanfirm@gmail.com

    Informasi Peminjam:

    Nama Lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Sex: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Durasi Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor Ponsel: ________
    Ibu Glory

    BalasHapus
  5. Untuk benar memperkenalkan diri, saya pemberi pinjaman swasta Mr Henry van Peter memberikan pinjaman sebesar 2% per tahun. Ini peluang keuangan di depan pintu Anda langkah, berlaku hari ini dan mendapatkan pinjaman Anda lebih cepat. Ada banyak peluang di luar sana mencari bantuan keuangan dan di mana-mana, dan bahkan sekarang mereka masih belum bisa mendapatkan. Namun, peluang keuangan ini di depan pintu Anda langkah dan dengan demikian, tidak mampu untuk lewatkan kesempatan ini. Layanan ini akan memberikan baik perorangan, perusahaan, bisnis pria dan wanita. Jumlah pinjaman berkisar tersedia dari sejumlah pilihan Anda untuk informasi lebih lanjut, silahkan hubungi kami melalui email: henryvanpetersloan@gmail.com
    Formulir untuk mengisi aplikasi kredit dan mengembalikannya.

    Nama lengkap ....................................

    Nomor telepon pribadi ............................

    Negara ...........................................

    Alamat ......................................

    Negara ..............................

    Umur .............................................

    Apakah Anda diterapkan sebelumnya? ................... - ....

    Status .................................

    Jumlah pinjaman yang dibutuhkan sebagai pinjaman .....................................

    Jangka waktu pinjaman .................................

    Bekerja ....................................

    Pendapatan bulanan .............................


    Konfirmasi ini, kami akan mengirimkan kondisi kami, bersama-sama dengan jadwal pembayaran dan jika Anda setuju, Anda akan menerima pinjaman dalam waktu 48 jam. Tergantung pada keparahan dan urgensi dalam mendapatkan pinjaman.
    Saya senang untuk meneruskan prompt Anda,

    Salam,
    Henry Van Peter

    BalasHapus
  6. Saya Fatimawati, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS.Who yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah QUALITYLOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir 32 juta di tangan pemberi pinjaman palsu. Tapi qualityloan memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email yang sebenarnya mereka: qualityloanfirm@asia.com. Email pribadi saya sendiri: fatimatu.said99@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan untuk saran saya. hati-hati

    BalasHapus
  7. Semoga damai Tuhan bersama Anda.
    Apakah Anda seorang pengusaha atau wanita? Apakah Anda dalam setiap
    Stres keuangan atau apakah Anda perlu dana untuk memulai.
    Bisnis Anda sendiri?
    A) ekspansi bisnis Pinjaman pribadi.
    B) start-up bisnis dan pendidikan.
    C) Hutang Konsolidasi
    Nama: ..........................................
    Negara: .........................................
    Lokasi: ..........................................
    Status: .......................................
    Jenis Kelamin: ................................................ ...
    Umur ................................................. ....
    Jumlah pinjaman yang dibutuhkan: .........................
    Durasi Pinjaman: ...................................
    Nomor ponsel pribadi: .......................
    bulanan
    Penghasilan: .....................................
    Terima kasih dan Tuhan memberkati.
    Email: marycoleloanscompany3@gmail.com

    BalasHapus
  8. Hati-hati di sini. Tidak ada yang dapat membantu Anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana Anda bebas untuk mendapatkan bantuan keuangan. Setiap jawaban dari pemberi pinjaman kredit atas pertanyaan Anda, Anda harus mengabaikan, karena Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah korban yang saya robek Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristen yang dimaksud saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
    Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kontak lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka menyetujui pinjaman sebesar $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam setelah bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan persyaratan, pinjaman saya disimpan di rekening bank saya tanpa agunan. Saya akan menyesal Total hidupku, Karena pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan situasi hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloans@financier.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeen@gmail.com

    BalasHapus
  9. Halo, saya Ibu Joyce, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kita berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis di tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: joycemeyerloanfirm@gmail.com

    BalasHapus
  10. Nama saya adalah Cynthia Johnson. kita hipotek, pinjaman rumah, kredit mobil, pinjaman Hotel, tawaran komersial Umum Mr John Carlson, orang harus memperbarui semua situasi keuangan di dunia / perusahaan untuk membantu mereka yang terdaftar pemberi pinjaman uang pinjaman pribadi, kredit, kredit konstruksi, rendah suku bunga 2% dll kredit modal, pinjaman usaha dan pinjaman kredit buruk bekerja, start up. Kami membiayai proyek di tangan dan perusahaan Anda / mitra dan saya juga ingin menawarkan pinjaman pribadi untuk klien mereka. hubungi kami melalui e-mail untuk informasi lebih lanjut: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com

    BalasHapus
  11. Halo, Nama saya GORDIA Tonio, saya saksi hidup dari berita baik dari BELINDA PINJAMAN PERUSAHAAN. Aku ingin kau mendengarkan aku sangat hati-hati, diinformasikan bahwa tidak ada pemberi pinjaman di sini adalah bersedia untuk membantu Anda, bukan mereka hanya di sini untuk merobek Anda uang Anda sulit diperoleh. Suami saya dan saya mencari pinjaman dari lender online yang berbeda tapi pada akhirnya, kami telah ditipu dan merobek uang kita dengan pinjaman perusahaan palsu yang berbeda bahkan online.We meminjam uang untuk membayar ini lender online tapi pada akhirnya, kami mendapat apa-apa dan scammed dan ditipu. Suami saya dan saya berada di utang dan kami tidak punya satu untuk menjalankan untuk membantu, bisnis keluarga kami hancur selama 4 tahun dan kami tidak bisa mendapatkan uang untuk memenuhi biaya sehari-hari sampai kami diperkenalkan kepada Ibu Belinda yang membantu kami dengan tawaran kami pinjaman tanpa jaminan sebesar $ 400.000 USD {EMPAT RATUS RIBU DOLAR AMERIKA SERIKAT} dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i telah diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau ditipu.
    Hubungi Ibu Belinda hari ini untuk pinjaman Anda dan melupakan orang di sini yang menjanjikan Anda pinjaman karena pada kedua ujungnya, Anda tidak akan mendapatkan pinjaman mereka bukan ditipu selamanya. Saya mencintai negara saya dan saya harus mencegah kita dari telah scammed oleh pemberi pinjaman jahat pada internet.So jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi melalui email di belindalamarloanfirm@gmail.com atau aid.financial@financier.com.
    Untuk informasi lebih lanjut tentang mengikuti prosedur pinjaman, Write saya melalui email saya, gordialuna@gmail.com.

    BalasHapus
  12. Halo, nama saya Chrisna DAMAYANTI. Saya seorang penerima BELINDA PINJAMAN PERUSAHAAN dan saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana terutama di sini di internet. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, robek dari uang yang diperoleh keras dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa lender secara online untuk mencari pemberi pinjaman yang benar dan jujur. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebutIibu Belinda yang meminjamkan kepada saya sebuah pinjaman tanpa jaminan dari Rp 330.000.000 (tiga ratus tiga puluh JUTA RUPIAH INDONESIAH) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan Tingkat bunga hanya 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan ditransfer langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan. Karena aku berjanji kepadanya bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadilah yakinlah dan yakin bahwa ini adalah sangat nyata karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, bukti pembayaran dan semua karya kertas. Saya percaya Ibu Belinda dengan sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan ini membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: Belindalamarloanfirm@gmail.com atau aid.financial@financier.com.
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di chrisnayanti12@gmail.com jika Anda menemukan kesulitan atau ingin prosedur untuk mendapatkan pinjaman dan bebas ..
    Sekarang, semua yang saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran bulanan pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke perusahaan rekening bulanan seperti yang diarahkan.

    BalasHapus
  13. Nama saya Dewi Rumapea, saya dari Indonesia, saya dengan cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak kredit palsu lender di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli, saya pernah tertipu dan ditipu di sini online sebelum seorang teman yang mendapat pinjaman baru menghubungkan saya dengan seorang wanita bernama Mrs Glory yang merupakan CEO dari Glory Badan Kredit. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman 500 jt dengan tingkat bunga rendah dari 2%, tidak ada jaminan, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan yang dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, itu mimpi datang melalui, jumlah pinjaman saya 500 juta dikreditkan di rekening bank saya hanya dalam selang waktu dua jam. Jadi saya ingin saran mereka sedang mencari untuk pinjaman di sini secara online harus berlaku untuk perusahaan asli, cepat hubungi sekarang email: di gloryloanfirm@mail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di dewiputeri9@gmail.com untuk info lebih lanjut.

    BalasHapus
  14. Halo, nama saya Chrisna DAMAYANTI. Saya seorang penerima BELINDA PINJAMAN PERUSAHAAN dan saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana terutama di sini di internet. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, robek dari uang yang diperoleh keras dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa lender secara online untuk mencari pemberi pinjaman yang benar dan jujur. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebutIibu Belinda yang meminjamkan kepada saya sebuah pinjaman tanpa jaminan dari Rp 330.000.000 (tiga ratus tiga puluh JUTA RUPIAH INDONESIAH) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan Tingkat bunga hanya 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan ditransfer langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan. Karena aku berjanji kepadanya bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadilah yakinlah dan yakin bahwa ini adalah sangat nyata karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, bukti pembayaran dan semua karya kertas. Saya percaya Ibu Belinda dengan sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan ini membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: Belindalamarloanfirm@gmail.com atau aid.financial@financier.com.
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di chrisnayanti12@gmail.com jika Anda menemukan kesulitan atau ingin prosedur untuk mendapatkan pinjaman dan bebas ..
    Sekarang, semua yang saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran bulanan pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke perusahaan rekening bulanan seperti yang diarahkan.

    BalasHapus
  15. Halo, nama saya PUSPITA Damanik. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa lender online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Belinda yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari RP 700.000.000 (700 JUTA ) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena aku berjanji padanya bahwa aku akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman dalam bentuk apapun, silahkan hubungi dia melalui emailnya: belindalamarloanfirm@gmail.com atau aid.financial@financier.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya puspitadamanik21@gmail.com.
    Sekarang, semua yang saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    BalasHapus
  16. PENAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (DAFTAR SEKARANG)

    Apakah Anda seorang pengusaha atau wanita? Apakah Anda di stres keuangan? Anda perlu Uang untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memiliki pendapatan rendah dan merasa sulit untuk mendapatkan pinjaman dari bank lokal dan lembaga keuangan lainnya? Jawabannya ada di sini, Angela Davids Badan Kredit adalah jawabannya. Kami menawarkan;

    a) pinjaman pribadi, ekspansi bisnis.
    b) Business Start-up dan pendidikan.
    c) konsolidasi utang.
    d) pinjaman Keras Uang.

    Namun, metode kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang dibutuhkan dan juga durasi Anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran pinjaman dengan tingkat bunga 2%. Ini memberi Anda kesempatan nyata untuk mengumpulkan uang yang Anda butuhkan. Kandidat yang tertarik harus menghubungi kami melalui: angeladavidsloan@gmail.com

    BalasHapus
  17. Halo, saya Ibu Roseline, seorang pemberi pinjaman pinjaman pribadi yang mengorbankan peluang di masa depan. Apakah Anda perlu cepat pinjaman untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh Bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan konsolidasi pinjaman atau hipotek? Menemukan lebih banyak karena kami di sini untuk membuat masalah keuangan Anda semua hal dari masa lalu. Kami memberikan pinjaman kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit yang buruk atau butuh uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi pada bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami menyediakan bantuan yang dapat diandalkan dan ahli waris dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: roselinedanielloanfirm@gmail.com

    BalasHapus
  18. Halo, nama saya AYLA ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa lender online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Mrs Briana yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 72.000 USD dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nya: brianatonioloanfirm@gmail.com.
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya aylamasal@gmail.com
    Sekarang, semua yang saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    BalasHapus
  19. halo, saya yulianti sara saya tinggal di Indonesia, saya di sini untuk bersaksi tentang hal yang baik dari mrs james catherine bagaimana dia membantu saya dengan pinjaman saya tanpa ada strees dan problem.i menyarankan pemberi pinjaman kredit Anda untuk berhati-hati dari perusahaan pinjaman Anda meminta pinjaman karena saya telah penipuan sebelumnya. aku hampir kehilangan harapan tidak sampai aku mencapai teman yang memperkenalkan saya ke james mrs catherine yang meminjamkan tanpa jaminan Rp300,000,000 pinjaman (tiga ratus juta Rp) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa stres dengan bunga 2% .i sangat senang ketika saya diperiksa rincian rekening saya dan saya menemukan bahwa nomor saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan .karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa ada stress.so jika Anda membutuhkan pinjaman dari jumlah Silahkan hubungi dia melalui emailnya: catherinejamesloanltd@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya untuk informasi lebih lanjut: yuliantisara@gmail.com

    BalasHapus
  20. halo, saya yulianti sara saya tinggal di Indonesia, saya di sini untuk bersaksi tentang hal yang baik dari mrs james catherine bagaimana dia membantu saya dengan pinjaman saya tanpa ada strees dan problem.i menyarankan pemberi pinjaman kredit Anda untuk berhati-hati dari perusahaan pinjaman Anda meminta pinjaman karena saya telah penipuan sebelumnya. aku hampir kehilangan harapan tidak sampai aku mencapai teman yang memperkenalkan saya ke james mrs catherine yang meminjamkan tanpa jaminan Rp300,000,000 pinjaman (tiga ratus juta Rp) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa stres dengan bunga 2% .i sangat senang ketika saya diperiksa rincian rekening saya dan saya menemukan bahwa nomor saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan .karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa ada stress.so jika Anda membutuhkan pinjaman dari jumlah Silahkan hubungi dia melalui emailnya: catherinejamesloanltd@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya untuk informasi lebih lanjut: yuliantisara@gmail.com

    BalasHapus
  21. Halo, saya Mrs Joyce, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis di tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: joycemeyerloanfirm@gmail.com

    BalasHapus
  22. Halo, nama saya Nona. Dwiokta Septiani Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya scammed oleh beberapa lender online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Anita Charles pemberi pinjaman cepat, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 10.000 Euro dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga hanya 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan. Jadi saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan semacam pinjaman, hubungi Ibu Anita melalui email: anitacharlesqualityloanfirm@mail.com.
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: septianidwiokta@gmail.com
    Sekarang, semua yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirim langsung ke rekening mereka.

    BalasHapus
  23. Halo, saya Yosephine Nuli, saya disini untuk memberikan kesaksian tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari Belinda Firm Kredit. Aku melihat sebuah iklan di internet oleh Rashidat Wulandari bersaksi tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Belinda, saya menghubungi Ikmaludin Husnah melalui emailnya rashidatwulandari@gmail.com dan dia menjelaskan semuanya di rinci kepada saya. Saya diarahkan ke Ibu Belinda dan saya menghubungi dia melalui belindaloanfirm@gmail.com atu aid.financial@finnacier.com yosephinenuli322@gmail.com adalah email saya, Anda dapat menghubungi saya melalui email ini untuk pertanyaan.

    BalasHapus
  24. Halo, aku Idu Roseline , Seorang pemberi pinjaman pinjaman pribadi mengorbankan kesempatan masa depan . Apakah Anda membutuhkan pinjaman cepat untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda ? Apakah Anda pernah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya ? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek ? Cari lebih karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu . Kami memberikan pinjaman kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan , yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan , untuk berinvestasi di bisnis di tingkat 2 % . Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima manfaat dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman . Jadi hubungi kami hari ini melalui e - mail di : roselinedanielloanfirm@gmail.com

    BalasHapus
  25. AKHIR TAHUN PINJAMAN PENAWARAN !!! AKHIR TAHUN PINJAMAN PENAWARAN !!!
    Saya mulai dengan memperingatkan Anda untuk tidak menerima segala sesuatu dan apa pun di saat tertekan.
    Saya menangani masalah sulit setiap hari dan tidak terjebak pada terjebak.
    Hal ini dimungkinkan untuk membuat Anda pinjaman bahkan terjebak tapi dalam kondisi tertentu.
    Untuk memberitahu lebih lanjut Saya meninggalkan Anda cara saya membiarkan Anda dikoordinasikan pilihan bebas untuk bergabung setiap saat untuk informasi yang sama (ini tidak ada biaya apapun dan itu sedikit membantu keluar dari situasi sulit)
    Apakah Anda berencana untuk mendapatkan bantuan keuangan jika Anda serius membutuhkan pinjaman darurat, Anda memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk memenuhi keinginan Anda karena kami menyediakan pinjaman pribadi, pinjaman komersial dan pinjaman usaha, dan segala macam pinjaman pada tingkat 2%, kami menjamin semua pelanggan kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman masing-masing dan di tahun baru dengan senyum di wajah mereka .
    Untuk informasi lebih lanjut hubungi kami sekarang melalui email: romalotifabiano@gmail.com

    Informasi Peminjam:

    Nama Lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Jenis Kelamin: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Jangka waktu pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor Telepon Seluler: ________

    ROMALOTI FABIANO

    BalasHapus
  26. Halo, aku Ibu MARIA, C.E.O dari MARIA PINJAMAN LTD. Seorang pemberi pinjaman pinjaman pribadi mengorbankan kesempatan masa depan. Apakah Anda membutuhkan pinjaman cepat untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda pernah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Cari lebih karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami memberikan pinjaman kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis di tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang memang sangat handal, penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: mariaaxelodloanltd@gmail.com

    BalasHapus
  27. Halo, nama saya Mia Mulyadi. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800.000.000 (800 JUTA ) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena aku berjanji padanya bahwa aku akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman dalam bentuk apapun, silahkan hubungi dia melalui emailnya: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya ladymia383@gmail.com.
    Sekarang, semua yang saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    BalasHapus
  28. Halo, apakah Anda mencari pinjaman baik untuk menghidupkan kembali kegiatan anda atau perwujudan dari sebuah proyek , baik anda membeli apartemen, jika bank anda meminta anda untuk kondisi yang anda tidak mampu untuk sasatisfaire. tidak ada lagi khawatir tentang saya, saya adalah orang yang serius dan tulus saya memberikan pinjaman mulai dari 1,000$ 800,000$ semua orang bisa bertemu dengan komitmen di samping bunga tingkat 3%. Jika anda membutuhkan uang untuk alasan lain , jangan ragu untuk menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut . Individu yang serius dan jujur , silakan kontak saya
    E-mail: annemarie.lemoine67@gmail.com

    BalasHapus
  29. Halo, apakah Anda mencari pinjaman baik untuk menghidupkan kembali kegiatan anda atau perwujudan dari sebuah proyek , baik anda membeli apartemen, jika bank anda meminta anda untuk kondisi yang anda tidak mampu untuk sasatisfaire. tidak ada lagi khawatir tentang saya, saya adalah orang yang serius dan tulus saya memberikan pinjaman mulai dari 1,000$ 800,000$ semua orang bisa bertemu dengan komitmen di samping bunga tingkat 3%. Jika anda membutuhkan uang untuk alasan lain , jangan ragu untuk menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut . Individu yang serius dan jujur , silakan kontak saya
    E-mail: annemarie.lemoine67@gmail.com

    BalasHapus
  30. Halo, apakah Anda mencari pinjaman baik untuk menghidupkan kembali kegiatan anda atau perwujudan dari sebuah proyek , baik anda membeli apartemen, jika bank anda meminta anda untuk kondisi yang anda tidak mampu untuk sasatisfaire. tidak ada lagi khawatir tentang saya, saya adalah orang yang serius dan tulus saya memberikan pinjaman mulai dari 1,000$ 800,000$ semua orang bisa bertemu dengan komitmen di samping bunga tingkat 3%. Jika anda membutuhkan uang untuk alasan lain , jangan ragu untuk menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut . Individu yang serius dan jujur , silakan kontak saya
    E-mail: annemarie.lemoine67@gmail.com

    BalasHapus
  31. Anda ingin menerima kredit untuk memecahkan deadlock yang menyebabkan bank, oleh penolakan dari file aplikasi anda kredit .Anda ingin menerima kredit untuk implementation dari proyek anda ;anda melakukan kegiatan ; Konstruksi rumah ; Sewa rumah atau apartemen ; Membeli Rumah Dll....... Kredit - Tabungan - perusahaan asuransi memiliki sejumlah modal jumlah yang diberikan dari 1000 untuk 800,000 dolar untuk semua orang yang berada di keuangan perlu atau individu berharap untuk memiliki pinjaman dalam waktu yang pendek periode waktu . Karena tingkat bunga adalah antara 3% sampai 5% tergantung pada jumlah yang diinginkan. Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami: annemarie.lemoine67@gmail.com

    BalasHapus
  32. Halo Mr & Mrs
    Aku Ms Anne-marie Lemoine belanja dan bekerja dalam beberapa urusan daerah dan sebagai akibat dari kesulitan keuangan dialami oleh beberapa orang di dunia, saya memutuskan bersama-sama dengan pengacara dan notaris publik untuk memberikan pinjaman antara individu dan semua orang yang membutuhkan.
    Kemudian untuk kebutuhan anda dari pinjaman antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan,juga untuk menghidupkan kembali kegiatan anda atau perwujudan dari sebuah proyek ,akhirnya bisa memecah deadlock yang menyebabkan bank-bank oleh penolakan dari file aplikasi anda kredit,saya bisa membuat anda pinjaman mulai dari 1000 untuk 800,000 dolar dengan tingkat bunga 3% untuk jumlah yang anda butuhkan dan dengan pembayaran syarat bahwa anda membuat hidup anda lebih mudah. Berikut adalah daerah di mana kami dapat membantu anda:

    * Keuangan
    * Real estat pinjaman
    * Investasi pinjaman
    * Mobil pinjaman
    * Hutang konsolidasi
    * Jalur kredit
    * Hipotek kedua
    * Penebusan kredit
    * Pinjaman pribadi

    Anda terjebak, dilarang bank dan anda tidak memiliki bantuan dari bank atau lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, yang buruk mengajukan kredit atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, dana untuk berinvestasi pada bisnis. Jadi jika anda membutuhkan pinjaman jangan ragu-ragu untuk menghubungi kami untuk informasi lebih lanjut kami syarat dan kondisi. Untuk informasi lain silahkan hubungi kami oleh e-mail: annemarie.lemoine67@gmail.com
    Terima kasih dan menunggu jawaban anda

    BalasHapus
  33. Halo Mr & Mrs
    Aku Ms Anne-marie Lemoine belanja dan bekerja dalam beberapa urusan daerah dan sebagai akibat dari kesulitan keuangan dialami oleh beberapa orang di dunia, saya memutuskan bersama-sama dengan pengacara dan notaris publik untuk memberikan pinjaman antara individu dan semua orang yang membutuhkan.
    Kemudian untuk kebutuhan anda dari pinjaman antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan,juga untuk menghidupkan kembali kegiatan anda atau perwujudan dari sebuah proyek ,akhirnya bisa memecah deadlock yang menyebabkan bank-bank oleh penolakan dari file aplikasi anda kredit,saya bisa membuat anda pinjaman mulai dari 1000 untuk 800,000 dolar dengan tingkat bunga 3% untuk jumlah yang anda butuhkan dan dengan pembayaran syarat bahwa anda membuat hidup anda lebih mudah. Berikut adalah daerah di mana kami dapat membantu anda:

    * Keuangan
    * Real estat pinjaman
    * Investasi pinjaman
    * Mobil pinjaman
    * Hutang konsolidasi
    * Jalur kredit
    * Hipotek kedua
    * Penebusan kredit
    * Pinjaman pribadi

    Anda terjebak, dilarang bank dan anda tidak memiliki bantuan dari bank atau lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, yang buruk mengajukan kredit atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, dana untuk berinvestasi pada bisnis. Jadi jika anda membutuhkan pinjaman jangan ragu-ragu untuk menghubungi kami untuk informasi lebih lanjut kami syarat dan kondisi. Untuk informasi lain silahkan hubungi kami oleh e-mail: annemarie.lemoine67@gmail.com
    Terima kasih dan menunggu jawaban anda

    BalasHapus
  34. Aku menempatkan anda inginkan pinjaman dari 1000 untuk 800,000 dolar untuk kondisi yang sangat sederhana untuk semua orang yang jujur dan serius yang dapat dibayar kembali dengan tingkat 3% per tahun . Saya juga membuat investasi dan pinjaman antara individu dari semua jenis .Hubungi saya hari ini untuk semua pinjaman permintaan ke alamat e-mail: annemarie.lemoine67@gmail.com
    Terima kasih untuk jenis anda pertimbangan

    BalasHapus
  35. Anda butuh pinjaman, tetapi anda ditolak oleh bank atau keuangan lembaga itu meminta anda untuk kondisi yang tidak kompatibel dengan pendapatan bulanan, suku bunga, exorbitant. Anda ingin memiliki sebuah pinjaman untuk memenuhi kebutuhan anda. Tidak ada masalah. Terlepas dari situasi keuangan anda, saya menawarkan hipotek, pinjaman komersial, internasional pinjaman, pinjaman pribadi, pinjaman dan eksklusif pendidikan pinjaman . Saya menawarkan pinjaman yang tersedia untuk perusahaan dari orang-orang,dan banyak. Anda benar-benar di butuhkan kemudian silakan kontak: annemarie.lemoine67@gmail.com

    BalasHapus
  36. Halo, saya berbalik untuk semua individu dalam kebutuhan mereka fakta bahwa aku memberikan pinjaman uang 1000$ 800,000$ untuk semua orang mampu untuk membayar dengan tingkat bunga 3% per tahun dan waktu mulai dari 1 sampai 25 tahun tergantung pada jumlah yang diminta. Aku berikut daerah-daerah :- Pinjaman Keuangan - real estate Pinjaman - Pinjaman investasi - auto Hutang - Hutang konsolidasi - Penebusan kredit - Pinjaman pribadi-. Jika anda benar-benar membutuhkan, silakan menulis kepada saya untuk informasi lebih lanjut.Silahkan kontak saya by e-mail: annemarie.lemoine67@gmail.com

    BalasHapus
  37. Halo Bu / Pak,
    Aku banding untuk semua orang yang membutuhkan dana untuk mereka mengungkapkan bahwa saya meminjamkan uang 1000-800.000 dolar yang kredibel untuk siapa pun dapat membayar dengan bunga di tingkat 3% per tahun, dan untuk periode mulai dari 1 sampai 25 tahun, tergantung quantity yang diperlukan. Aku berikut daerah-daerah:
    – Pinjaman keuangan
    – Tanah
    – Pinjaman investasi
    – Mobil pinjaman
    – Utang-Konsolidasi
    – Penebusan kredit
    – Pinjaman pribadi
    – Anda berada di arsip
    Anda terjebak, dilarang bank dan anda tidak memiliki bantuan dari bank atau lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, yang buruk mengajukan kredit atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, dana untuk berinvestasi pada bisnis. Kita bisa memuaskan semua pelanggan kami dalam waktu 48 jam dari tanda terima dari aplikasi anda untuk kredit baik formulated. Jika anda benar-benar membutuhkan uang untuk membuat pinjaman ini dalam kondisi bagus silahkan kontak saya dini hari ini untuk mendapatkan pinjaman.
    P / tapi tidak serius menahan diri.
    E-mail: annemarie.lemoine67@gmail.com
    Jadi, saya melihat ke depan untuk anda permintaan.
    Terima kasih atas pengertian

    BalasHapus
  38. Dalam rangka untuk membantu anda untuk memenuhi hutang anda, untuk realisasinya dari proyek anda, untuk pembelian dari rumah anda atau mobil impian anda. Saya menawarkan anda pinjaman dari 1,000 untuk 800.000$, kredit atau pembiayaan untuk setiap orang mampu untuk pengembalian dana dengan bunga di tingkat 3% untuk siapapun yang tertarik menulis saya, seseorang yang tidak serius menahan diri. Enamel: annemarie.lemoine67@gmail.com

    BalasHapus
  39. Halo
    Anda perlu pembiayaan untuk rumah anda untuk bisnis anda, untuk mobil, membeli rumah, membeli sepeda motor untuk menciptakan bisnis anda sendiri, untuk anda pribadi perlu lagi diragukan. Aku khusus pemberian dari pinjaman mulai dari 1000 sampai 800,000 Euro, dengan nominal tingkat bunga 3% terlepas dari jumlah.
    Silakan tentukan di aplikasi pinjaman tepat sejumlah yang anda mau serta jangka waktu pembayaran dalam menulis untuk saya pribadi email: annemarie.lemoine67@gmail.com
    P. S: aku hanya lends untuk orang-orang successors untuk membalasnya.
    Nah untuk anda !!!

    BalasHapus
  40. Lebih banyak utang untuk tahun ini 2015

    Halo Mr & Mrs,Di tahun baru 2015 yang saya ingin untuk memberikan bantuan kepada mereka dalam kesusahan dan membawa sukacita di dalam hati mereka. Anda terjebak, dilarang bank dan anda tidak memiliki bantuan dari bank atau lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, yang buruk mengajukan kredit atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, dana untuk berinvestasi pada bisnis. Jadi jika anda membutuhkan pinjaman uang jangan ragu-ragu untuk menghubungi saya .
    Untuk belajar lebih banyak tentang kondisi yang kondusif.
    Kontak pertama hanya dengan mail: annemarie.lemoine67@gmail.com
    Orang yang tidak serius menahan diri Terima kasih

    BalasHapus
  41. Lebih banyak utang untuk tahun ini 2015

    Halo Mr & Mrs,Di tahun baru 2015 yang saya ingin untuk memberikan bantuan kepada mereka dalam kesusahan dan membawa sukacita di dalam hati mereka. Anda terjebak, dilarang bank dan anda tidak memiliki bantuan dari bank atau lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, yang buruk mengajukan kredit atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, dana untuk berinvestasi pada bisnis. Jadi jika anda membutuhkan pinjaman uang jangan ragu-ragu untuk menghubungi saya .
    Untuk belajar lebih banyak tentang kondisi yang kondusif.
    Kontak pertama hanya dengan mail: annemarie.lemoine67@gmail.com
    Orang yang tidak serius menahan diri Terima kasih

    BalasHapus
  42. Halo semua.
    Aku borrower pribadi, jadi aku menempatkan mereka di pembuangan dari latar belakang miskin yang bisa membantu mereka untuk mencapai mimpi mereka dalam rangka untuk mengakhiri penderitaan mereka. Kami juga memiliki dana yang tersedia untuk semua orang yang mencari investasi untuk mencapai keunggulan bisnis proyek, dan lainnya. Kepentingan kita adalah 3% sampai 5% per tahun. Kami adalah sebuah perusahaan yang terdaftar pinjaman dan agama dan kita telah dalam praktek selama ini, kami memberikan pinjaman untuk membantu orang-orang, firms yang perlu untuk memperbarui mereka situasi keuangan.

    * Apa kau terburu-buru keuangan?
    * Apakah anda mencari dana untuk melunasi kredit dan utang
    * Apakah anda mencari investasi untuk mendirikan bisnis anda sendiri?
    * Apakah anda membutuhkan pinjaman pribadi atau profesional untuk berbagai tujuan?
    * Apakah anda mencari pinjaman untuk melaksanakan proyek-proyek besar
    * Apakah anda mencari dana untuk beraneka proses?

    Silakan kontak saya untuk pinjaman darurat untuk segera persetujuan
    silakan jika anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman dari kami
    Untuk semua informasinya ke Email: annemarie.lemoine67@gmail.com
    Tulus..

    BalasHapus
  43. Hai
    Anda memiliki masalah keuangan dan semua upaya untuk melanjutkan di tangan jatuh ke dalam air. Anda bermimpi memiliki rumah anda sendiri, tapi anda menolak hipotek karena tidak mencukupi kredit.Aku hadir untuk anda permintaan dari pemberi pinjaman yang bersedia untuk mengevaluasi situasi keuangan anda. Anda bisa memanfaatkan pinjaman mulai dari 1000 untuk 800,000$. Bunga tingkat 3%. Silahkan kontak kami : annemarie.lemoine67@gmail.com

    BalasHapus
  44. Halo, apakah Anda mencari pinjaman baik untuk menghidupkan kembali kegiatan anda atau perwujudan dari sebuah proyek , baik anda membeli apartemen, jika bank anda meminta anda untuk kondisi yang anda tidak mampu untuk sasatisfaire. tidak ada lagi khawatir tentang saya, saya adalah orang yang serius dan tulus saya memberikan pinjaman mulai dari 1,000$ 800,000$ semua orang bisa bertemu dengan komitmen di samping bunga tingkat 3%. Jika anda membutuhkan uang untuk alasan lain , jangan ragu untuk menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut . Individu yang serius dan jujur , silakan kontak saya
    E-mail: annemarie.lemoine67@gmail.com

    BalasHapus
  45. KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!! KABAR BAIK!!!
    Nama saya adalah Purti Hamzah, tinggal di Indonesia, saya seorang Muslim yang taat Saya ingin menggunakan
    media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati tentang penipu karena mereka di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya finansial turun, dan karena kebutuhan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa perusahaan pinjaman yang disebut online. Saya kehilangan harapan tidak sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Chloe Morris yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 57.000 dalam 24 jam tanpa tekanan, pada awalnya itu seperti mimpi bagi saya sampai saya melihat peringatan dari angsuran pertama saya 2 jam setelah saya diterapkan. Saya mendorong sesama Indonesia yang membutuhkan pinjaman untuk menyenangkan menghubungi Ibu Chloe melalui:
    chloemorrisloanfirm@gmail.com atau chloemorrisonloan@financier.com
    Hati-hati! Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui: purtihamzah@gmail.com

    BalasHapus
  46. * Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Bayaran balik Mothly bermula dalam tempoh 8 bulan selepas anda telah mengumpul pinjaman dalam akaun bank anda.
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam, dan ***.
    *** Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari awak
     
    Hubungi kami sekarang
    E-mel: trustloan87@gmail.com
     
    Sir Anthony Dave.
    Ketua Pengarah

    BalasHapus
  47. * Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Bayaran balik Mothly bermula dalam tempoh 8 bulan selepas anda telah mengumpul pinjaman dalam akaun bank anda.
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam, dan ***.
    *** Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari awak
     
    Hubungi kami sekarang
    E-mel: trustloan87@gmail.com
     
    Sir Anthony Dave.
    Ketua Pengarah

    BalasHapus
  48. Memohon pinjaman di sini pada 2% kadar faedah hubungan trustloan87@gmail.com

    Hari yang baik,

    Selamat datang ke Percayalah Kewangan Pinjaman Syarikat tempat perlindungan kewangan dan berharap kepada orang-orang yang Memerlukan berpangkalan di Malaysia. Adakah anda memerlukan pembiayaan yang mencukupi dan tidak tahu bagaimana untuk pergi tentang perkara ini? Adakah anda tenggelam dalam hutang atau menonton die relatif sakit kerana kekurangan bantuan kewangan? Adakah anda memerlukan pembiayaan yang mencukupi untuk memberikan keluarga anda dengan baik bercuti berhak?
     
    Kami adalah pembina kewangan dan memberikan keluar sebarang pinjaman pemeriksaan kredit kepada semua yang terdiri daripada peribadi, perdagangan, perniagaan, usaha, memulakan, penyatuan, pembiayaan semula dan semua bentuk pinjaman dengan jumlah yang kami antara $ 3,500 hingga $ 50,000,000.00 dengan kadar faedah yang tetap dan sangat rendah sebanyak 2% setiap tahun.

    Memohon pinjaman di sini pada 2% permohonan rate.send faedah jika intrested untuk trustloan87@gmail.com


    TERBAIK BERHUBUNG,
    Mr.Anthony Dave.
    Ketua Pegawai Eksekutif (CEO)
    Amanah Pinjaman Syarikat (ALC)
    E-mel trustloan87@gmail.com

    BalasHapus
  49. KESAKSIAN NYATA PINJAMAN PENAWARAN
    Nama saya Razaini dari Jakarta INDONESIA Saya ingin menggunakan media ini untuk berterima kasih kepada Ibu Sunhine dari SUNSHINELOANCOMPANY yang membantu saya dalam mendapatkan kualitas tanpa jaminan untuk keberhasilan operasi dari bayi saya dan bayi saya sehat dan kuat saat ini.
    Aku punya uang pinjaman saya dalam waktu kurang dari satu, setelah pinjaman saya disetujui dan saya diminta untuk membayar biaya pendaftaran yang saya lakukan dan dalam waktu kurang dari 3 jam dari jumlah pinjaman saya sebesar Rp. 500 juta ditransfer ke rekening bank saya.
    Anda dapat menghubungi Ibu sunshine melalui email: sunshineloancompany@gmail.com
    atau hubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: fadiarazaini@gmail.com.
    lebih berkat Ibu sunshine dan Tuhan memberkati keluarga Anda.

    BalasHapus
  50. * Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Bayaran balik Mothly bermula dalam tempoh 8 bulan selepas anda telah mengumpul pinjaman dalam akaun bank anda.
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam, dan ***.
    *** Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari awak

    Hubungi kami sekarang
    E-mel: trustloan87@gmail.com

    Sir Anthony Dave.
    Ketua Pengarah

    BalasHapus
  51. Memohon pinjaman di sini pada 2% kadar faedah hubungan trustloan87@gmail.com

    Hari yang baik,

    Selamat datang ke Percayalah Kewangan dan Pinjaman Syarikat perlindungan kewangan dan berharap kepada orang-orang yang Memerlukan berpangkalan di Malaysia. Adakah anda memerlukan pembiayaan yang mencukupi dan tidak tahu bagaimana untuk pergi tentang perkara ini? Adakah anda tenggelam dalam hutang atau menonton die relatif sakit kerana kekurangan bantuan kewangan? Adakah anda memerlukan pembiayaan yang mencukupi untuk memberikan keluarga anda dengan baik bercuti berhak?
     
    Kami adalah pembina kewangan dan memberikan keluar sebarang pinjaman pemeriksaan kredit kepada semua yang terdiri daripada peribadi, perdagangan, perniagaan, usaha, memulakan, penyatuan, pembiayaan semula dan semua bentuk pinjaman dengan jumlah yang kami antara $ 3,500 hingga $ 50,000,000.00 dengan kadar faedah yang tetap dan sangat rendah sebanyak 3% pada setiap tahun.

    Memohon pinjaman di sini pada 2% permohonan rate.send faedah jika intrested untuk trustloan87@gmail.com


    Anggaplah terbaik,
    Mr.Anthony Dave.
    Ketua Pegawai Eksekutif (CEO)
    Amanah Pinjaman Syarikat (ALC)
    E-mel trustloan87@gmail.com

    BalasHapus
  52. * Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Bayaran balik Mothly bermula dalam tempoh 8 bulan selepas anda telah mengumpul pinjaman dalam akaun bank anda.
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam, dan ***.
    *** Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari awak
     
    Hubungi kami sekarang
    E-mel: trustloan87@gmail.com

     
    TERBAIK BERHUBUNG,
    Mr.Anthony Dave.
    Ketua Pegawai Eksekutif (CEO)
    Amanah Pinjaman Syarikat (ALC)
    E-mel trustloan87@gmail.com

    BalasHapus
  53. pencegahan telah diambil untuk memastikan dan menjamin orang-orang yang membuat aplikasi pinjaman.

    Tingkat bunga saya adalah unik dan tidak bisa ditawar, ditetapkan pada 3% dari total nilai yang diminta.

    Saya juga akan meminta Anda untuk membayar perhatian dekat dengan penawaran karena hampir semua orang dengan siapa aku datang ke dalam kontak telah menjadi korban penipuan.

    Penipuan ini telah begitu berkembang ke titik yang bahkan saluran TV berbicara (M6 dan saluran lain)

    Tawaran saya serius, Anda mungkin menyadari melalui prosedur yang merupakan prosedur hukum pemberian pinjaman antara tertentu.

    Rahmat Saya akan dihubungi oleh orang-orang yang serius, bisa membayar kembali pinjaman.

    Pembayaran mulai lima bulan setelah dana ditransfer.

    Jika Anda tertarik hubungi saya: irreraconcetta83@gmail.com

    BalasHapus
  54. * Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Bayaran balik Mothly bermula dalam tempoh 8 bulan selepas anda telah mengumpul pinjaman dalam akaun bank anda.
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam, dan ***.
    *** Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari awak
     
    Hubungi kami sekarang
    E-mel: trustloan87@gmail.com

     
    TERBAIK BERHUBUNG,
    Mr.Anthony Dave.
    Ketua Pegawai Eksekutif (CEO)
    Amanah Pinjaman Syarikat
    E-mel trustloan87@gmail.com

    BalasHapus
  55. KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!! KABAR BAIK!!!
    Nama saya adalah Purti Hamzah, tinggal di Indonesia, saya seorang Muslim yang taat Saya ingin menggunakan
    media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati tentang penipu karena mereka di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya finansial turun, dan karena kebutuhan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa perusahaan pinjaman yang disebut online. Saya kehilangan harapan tidak sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Chloe Morris yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 57.000 dalam 24 jam tanpa tekanan, pada awalnya itu seperti mimpi bagi saya sampai saya melihat peringatan dari angsuran pertama saya 2 jam setelah saya diterapkan. Saya mendorong sesama Indonesia yang membutuhkan pinjaman untuk menyenangkan menghubungi Ibu Chloe melalui:
    chloemorrisloanfirm@gmail.com atau chloemorrisonloan@financier.com
    Hati-hati! Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui: purtihamzah@gmail.com

    BalasHapus
  56. * Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Bayaran balik Mothly bermula dalam tempoh 8 bulan selepas anda telah mengumpul pinjaman dalam akaun bank anda.
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam, dan ***.
    *** Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari awak
     
    Hubungi kami sekarang
    E-mel: trustloan87@gmail.com

     
    TERBAIK BERHUBUNG,
    Mr.Anthony Dave.
    Ketua Pegawai Eksekutif (CEO)
    Amanah Pinjaman Syarikat
    E-mel trustloan87@gmail.com

    BalasHapus
  57. Pernah mendengar populer London Pinjaman dan Pinjaman perusahaan? Ini adalah sebuah perusahaan pinjaman yang bekerja pada menakjubkan suku bunga 2,5% pinjaman. Kami memberikan pinjaman dari 10.000 sampai 300000000. Kami memiliki jangka waktu pinjaman maksimum nyaman dari 50 tahun dan kami beroperasi rencana terbuka menghitung pinjaman. Kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman hipotek, pinjaman mobil, dll
    Kami masih dikenal di seluruh dunia untuk respon cepat dan pengiriman cepat. Karena kita didirikan pada tahun 2000, kami saat ini beroperasi di lebih dari 4 benua di dunia, sehingga di manapun Anda berada, kami akan membuat Anda pinjaman dengan mudah. Anda membutuhkan pinjaman? adalah
    Anda menganggur dan membutuhkan pinjaman? Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk kondisi kesehatan darurat? Apapun kebutuhan uang, kami akan memegang tangan dengan Anda untuk membuat dan mengambil beban yang lebih ringan.

    Hubungi kami sekarang melalui londonloansandlendingcompany@gmail.com

    BalasHapus
  58. Dengar, tidak ada pemberi pinjaman di sini adalah bersedia untuk membantu Anda, bukan mereka hanya di sini untuk merobek Anda uang Anda sulit diperoleh. Suami saya dan saya mencari pinjaman dari lender online yang berbeda tetapi pada akhirnya, kami ditipu dan merobek uang kita dengan pinjaman perusahaan yang berbeda secara online.
    Kami bahkan meminjam uang untuk membayar ini lender online tapi pada akhirnya, kita punya apa-apa.
    Saya dan suami saya berada di utang dan kami tidak punya satu untuk lari ke bantuan, bisnis keluarga kami hancur dan kami tidak dapat untuk mendapatkan uang untuk memenuhi biaya sehari-hari sampai kami diperkenalkan kepada Ibu Amanda yang membantu kami dengan menawarkan kita tanpa jaminan pinjaman.
    Untuk informasi lebih lanjut tentang bagaimana untuk mencapai Ibu Amanda atau mengikuti prosedur pinjamannya, Hubungi saya melalui email saya, faridaaguss@gmail.com
    Atau Anda dapat mengirim email ke Ibu Amanda di amandaloans@qualityservice.com atau amandarichardssonloanfirm@gmail.com

    BalasHapus
  59. Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia bank-bank tempatan keras / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

    * Pinjaman Kenderaan
    * Pinjaman Harta Tanah
    * Pinjaman Perniagaan
    * Lain-lain Pinjaman
    * Kredit
    * MasterCard

    Sila hubungi kami melalui e-mel: aceloancompany@gmail.com
    Nota: Pinjaman memberi kadar faedah tahunan sebanyak hanya 2%. Harap anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.
    Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu memberikan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.
    Terima kasih atas kerjasama anda
    Ace Pinjaman Pelaburan.
    ALAMAT EMAIL: aceloancompany@gmail.com.

    BalasHapus
  60. Kami disetujui pemerintah dan pemberi pinjaman kredit bersertifikat Perusahaan kami tidak menawarkan pinjaman mulai dari pribadi untuk pinjaman industri untuk orang yang tertarik atau perusahaan yang mencari bantuan keuangan pada tingkat bunga dinegosiasikan 2% kesempatan untuk membersihkan dept Anda., Mulai atau meningkatkan bisnis Anda dengan pinjaman dari pinjaman perusahaan kami diberikan di Pounds (£), dollar ($) dan Euro. Jadi mengajukan pinjaman sekarang orang yang tertarik harus menghubungi kami untuk informasi lebih lanjut. Mengisi informasi data peminjam. Hubungi kami sekarang melalui: jenniferdawsonloanfirm20@gmail.com
    (2) Negara:
    (3) Alamat:
    (4) Kota:
    (5) Sex:
    (6) Status Pernikahan:
    (7) Bekerja:
    (8) Nomor Ponsel:
    (9) Penghasilan Bulanan:
    (10) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
    (11) Jangka waktu pinjaman:
    (12) Tujuan Pinjaman:

    Terima kasih atas pengertian Anda karena kami berharap untuk mendengar dari Anda segera.

    E-Mail: jenniferdawsonloanfirm20@gmail.com

    BalasHapus
  61. Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, dengarlah, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang keras anda yang diperolehi. Saya dan suami saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita dengan mendapatkan pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
    Kami juga meminjam wang untuk membayar pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kami mendapat apa-apa.
    Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar $ 125,000 tanpa cagaran.
    Untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
    Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Maha Suci: gloryloanfirm@gmail.com

    BalasHapus
  62. Aku harus bersaksi tentang perbuatan baik SUNSHINE PINJAMAN PERUSAHAAN.
    Saya tidak pernah berpikir saya akan hidup saya untuk bertemu seseorang seperti Ibu sunshinee. Dia adalah permata yang langka. Saya Fadia dan saya mengambil waktu saya untuk bersaksi tentang Ibu sunshine karena akhirnya dia menawarkan apa tidak ada orang lain bisa.
    Saya dan suami saya pergi ke utang besar dengan debitur dan Bank, dan kita mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman yang berbeda tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kami ke lebih banyak utang dan akhirnya meninggalkan kami bangkrut sampai saya datang di kontak dengan Ibu sunshine, ia menawarkan pinjaman meskipun pada awalnya saya takut itu akan berakhir seperti perusahaan pinjaman lain saya telah menemukan tapi dia tidak menyukai mereka. Sekarang kita telah akhirnya menetap utang kami dan memulai bisnis baru dengan uang yang tersisa pinjaman.
    Hubungi Ibu sunshine melalui email: Sunshineloancompany@gmail.com
    atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk arah lebih lanjut: fadiarazaini@gmail.com

    BalasHapus
  63. TESITIMONY NYATA KREDIT PENAWARAN !!! TESITIMONY NYATA KREDIT PENAWARAN !!!

    Segala puji bagi Allah, yang Anda cari pinjaman? silahkan saya sarankan semua orang di sini sangat hati-hati, karena ada begitu banyak lender pinjaman palsu di sini. Saya telah menjadi korban dari sebuah pemberi pinjaman 8-kredit palsu, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri. saya baru saja keluar dari penjara dan seorang teman saya memperkenalkan saya ke kreditur pinjaman yang saya mencoba karena saya tidak punya pilihan selain untuk mencoba pinjaman asli dan pemberi pinjaman. Saya mendapat pinjaman saya dari CHLOEMORRISLOANFIRM tanpa stres, jadi saya memutuskan untuk membuat kesaksian ini. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik menghubungi CHLOEMORRISLOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. chloemorrisloanfirm@gmail.com,.
    Anda masih dapat menghubungi saya melalui email saya untuk informasi lebih lanjut tentang harsiniyono@gmail.com. Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati

    BalasHapus
  64. halo, saya yulianti sara saya tinggal di Indonesia, saya di sini untuk bersaksi tentang hal yang baik dari mrs james catherine bagaimana dia membantu saya dengan pinjaman saya tanpa ada strees dan problem.i menyarankan pemberi pinjaman kredit Anda untuk berhati-hati dari perusahaan pinjaman Anda meminta pinjaman karena saya telah penipuan sebelumnya. aku hampir kehilangan harapan tidak sampai aku mencapai teman yang memperkenalkan saya ke james mrs catherine yang meminjamkan tanpa jaminan Rp300,000,000 pinjaman (tiga ratus juta Rp) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa stres dengan bunga 2% .i sangat senang ketika saya diperiksa rincian rekening saya dan saya menemukan bahwa nomor saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan .karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa ada stress.so jika Anda membutuhkan pinjaman dari jumlah Silahkan hubungi dia melalui emailnya: catherinejamesloanltd@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya untuk informasi lebih lanjut: yuliantisara@gmail.com

    BalasHapus
  65. Hello nama saya Puan Maya Muhammad, ia adalah satu kelegaan besar yang i perlu membuat awam ini kerana saya tidak boleh menyimpannya untuk diri saya lagi.
    Saya telah mencari untuk $ 250,000USD pinjaman untuk masa yang sangat lama, saya telah mencari di mana-mana saya telah pun mendapat ditipu oleh beberapa syarikat dan mereka semua masih melakukan perkara yang sama sehingga seorang kawan saya memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat bernama Ace Syarikat Pinjaman di mana dia mendapat pinjaman sendiri dari, i takut pada mulanya kerana trauma yang disebabkan oleh syarikat-syarikat lain, tetapi dia menggalakkan saya untuk mencubanya.
    Saya mengambil nasihat beliau dan cuba keluar dan ia menakjubkan bagaimana ia semua ternyata menjadi, saya mendapat pinjaman tanpa tekanan dan hanya dengan yuran pendaftaran sedikit wang kredit saya dengan akaun saya.
    Saya tahu ada ramai orang di luar sana yang telah ditipu banyak kali, tetapi anda tidak perlu menjadi sedih kerana Puan Veronica Simpson Ace Pinjaman Syarikat adalah penyelesaian yang sempurna untuk isu-isu pinjaman anda, anda boleh menghubungi beliau melalui e-mel ini: aceloancompany @ gmail.com, dan anda tidak akan sedih lagi dan anda akan gembira kerana saya sekarang.
    sila jangan tunggu lagi, jika anda ingin mengetahui lebih lanjut anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya sendiri: mayamuhammad111@gmail.com dan saya akan menjadi sangat gembira untuk memberitahu anda lebih lanjut.

    BalasHapus
  66. halo, saya farhan Leliana, saya di sini untuk bersaksi tentang hal-hal yang baik dari mrs james catherine bagaimana dia membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman saya tanpa ada strees dan problem.i menyarankan pemberi pinjaman kredit Anda untuk berhati-hati dari perusahaan pinjaman Anda bertanya untuk pinjaman karena saya telah scammed sebelumnya. aku hampir kehilangan harapan tidak sampai aku mencapai teman yang memperkenalkan saya ke james mrs catherine yang meminjamkan tanpa jaminan Rp600,000,000 pinjaman (600.000.000 Rp) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa stres dengan bunga 2% .i sangat senang ketika saya diperiksa rincian rekening saya dan saya menemukan bahwa nomor saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan .karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa ada stress.so jika Anda membutuhkan pinjaman dari jumlah Silahkan hubungi dia melalui emailnya: catherinejamesloanltd@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya untuk informasi lebih lanjut: lelianafarhan1@gmail.com

    BalasHapus
  67. PERHATIAN! PERHATIAN !! PERHATIAN !!!

    Halo, saya Anita cambel, pemberi pinjaman pinjaman pribadi.
    meminjamkan kesempatan waktu hidup.
    Apakah Anda perlu pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman.
    untuk meningkatkan bisnis Anda?
    Anda telah ditolak oleh
    bank dan lembaga keuangan lainnya?
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek?
    mencari lagi karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda dipecahkan. Kami meminjamkan uang kepada individu
    membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang.
    untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis di tingkat 2%. Saya ingin menggunakan ini.
    media untuk memberitahu Anda bahwa kami menyediakan receiver yang handal dan dan bantuan.
    akan bersedia untuk menawarkan loan.So menghubungi kami hari ini melalui email :.
    anitacambelloanfirm@gmail.com

    BalasHapus
  68. Halo, nama saya Mia Aris.S. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800.000.000 (800 JUTA ) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena aku berjanji padanya bahwa aku akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman dalam bentuk apapun, silahkan hubungi dia melalui emailnya: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya ladymia383@gmail.com.
    Sekarang, semua yang saya lakukan adalah mencoba untuk bertemu dengan pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    BalasHapus
  69. Halo semua,
    Saya Ibu Sandra Ovia, uang pemberi pinjaman pribadi, Apakah Anda di kredit buruk? Apakah standar keuangan Anda perlu perbaikan? Aku mengoperasikan terdaftar dan disetujui pemerintah lembaga keuangan. Aku memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu untuk tingkat bunga 2%. Aku memberikan pinjaman lokal dan internasional untuk setiap tubuh membutuhkan pinjaman, dan yang bersedia untuk membayar kembali pinjaman, di seluruh dunia. Aku memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau bank cek bersertifikat untuk apa yang pernah negara Anda. Saya tidak bank dan saya tidak memerlukan banyak dokumen. Jika Anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman dari perusahaan kami. Anda dapat menghubungi kami melalui sandraovialoanfirm@gmail.com. terima kasih

    BalasHapus
  70. PERHATIAN! PERHATIAN !! PERHATIAN !!!
    Halo, saya tina morgan CEO perusahaan pinjaman tina morgan. pemberi pinjaman pinjaman pribadi. kami menawarkan pinjaman untuk membangun bisnis Anda, jika Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda, Anda telah ditolak oleh bank dan lain keuangan
    lembaga? mencari lagi, karena kami berada di sini untuk membuat semua keuangan Anda
    masalah sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan uang kepada orang yang membutuhkan bantuan keuangan pada tingkat bunga rendah dari 2%, kesempatan waktu hidup pinjaman. kami menyediakan penerima handal dan bantuan dan akan bersedia untuk menawarkan loans.contact kami melalui email: tinamorganloanfirm@gmail.com

    BalasHapus
  71. KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!! KABAR BAIK!!!
    Nama saya adalah Purti Hamzah, tinggal di Indonesia, saya seorang Muslim yang taat Saya ingin menggunakan
    media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati tentang penipu karena mereka di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya finansial turun, dan karena kebutuhan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa perusahaan pinjaman yang disebut online. Saya kehilangan harapan tidak sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Chloe Morris yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 57.000 dalam 24 jam tanpa tekanan, pada awalnya itu seperti mimpi bagi saya sampai saya melihat peringatan dari angsuran pertama saya 2 jam setelah saya diterapkan. Saya mendorong sesama Indonesia yang membutuhkan pinjaman untuk menyenangkan menghubungi Ibu Chloe melalui:
    chloemorrisloanfirm@gmail.com
    Hati-hati! Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui: purtihamzah@gmail.com

    BalasHapus
  72. Saya Ibu Heather Whitte, sebuah perusahaan pinjaman pinjaman pribadi. Kami sedang dan mengkhususkan diri dalam memberikan sebuah akhir pinjaman tahun, pinjaman Natal, pinjaman tahun baru bagi Anda untuk membayar setiap pinjaman koperasi bahwa Anda berada pada saat kita memberikan pinjaman kesempatan seumur hidup bagi Anda untuk membayar tagihan Anda dan utang pribadi dan Anda memiliki bisnis. pinjaman yang diberikan kepada individu dan perusahaan di start-up sebesar 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui email: (qualityloanfirms@asia.com)
    (heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan pengalaman perbedaan dalam layanan kami.

    BalasHapus
  73. APAKAH ANDA PRIA BISNIS / WANITA, A PEKERJA DI ORGANISASI, Wiraswasta? Membutuhkan pinjaman pribadi untuk bisnis tanpa stres, Jika demikian, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman musim Natal di tingkat bunga rendah dari 2%, Anda dapat mulai bulan baru dengan senyum di wajah Anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika Anda tertarik, mengisi formulir aplikasi pinjaman di bawah:
    Informasi Peminjam:

    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Sex: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Durasi Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor ponsel: ________

    Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami sekarang melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    BalasHapus
  74. Apakah Anda mencari bantuan keuangan, Apakah Anda sangat membutuhkan bantuan keuangan?
    Terlihat ada jauh sebagai perusahaan Gochel Keuangan sini untuk memberikan Anda jumlah pinjaman yang diminta Anda asalkan Anda akan dapat membayar kembali pinjaman.
    Kami memberikan pinjaman pada tingkat bunga 4% dengan tidak ada pemeriksaan kredit dan email jaminan 100% melalui HAMMERS.CREDIT@GMAIL.COM.
    Anda dapat menghubungi kami untuk setiap jenis kredit termasuk kredit mobil, pinjaman bisnis, pinjaman rumah, Startup Pinjaman, dll Untuk lebih jelasnya atau menerapkan email kami HAMMERS.CREDIT@GMAIL.COM

    BalasHapus
  75. Halo semua,

    Saya ibu Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang pribadi, yang di dalam kamu kredit Bad? Anda perlu meningkatkan finansial? Aku telah didaftarkan dan disetujui oleh kerajaan untuk mengontrol lembaga finansial. Aku memberikan pinjaman kepada reputasi-reputasi dan individu untuk tingkat Tersedia di 2%. Aku memberikan pinjaman kepada lokal dan Intl untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan yang bisa membayar kembali pinjaman, di seluruh dunia. Aku memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank didukung untuk apa yang pernah Anda terima bank di negara tersebut. Tidak memerlukan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari reputasi kami. Anda dapat menghubungi kami melalui
    sandraovialoanfirm@gmail.com

    Terima kasih
    Sandra perusahaan Ovia Pinjaman
    Ibu Sandra Ovia

    BalasHapus
  76. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasHapus
  77. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasHapus
  78. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasHapus
  79. iLoans di sini sekali lagi untuk menawarkan individu, syarikat dan organisasi korporat yang memerlukan pinjaman, dengan AKHIR kami TAWARAN TAHUN 2% kadar faedah untuk semua pinjaman yang dipohon dalam syarikat itu.
    Kami menawarkan 24/7 perkhidmatan kepada pelanggan yang berminat, anda boleh menghubungi kami melalui:

    EMAIL: iLOANS@EUROPE.COM
    TEL: +44 70 4573 0449

    BalasHapus
  80. Amanda pinjaman perusahaan, sebagai bagian dari promosi Natal/New Year yang sedang berlangsung, kami sedang persembahan pribadi, pribadi dan komersial pinjaman kepada calon pelamar membutuhkan mendesak pinjaman pada tingkat bunga 2%.
    Mengapa menunggu, Apakah Anda perlu uang mendesak? Kami memiliki uang untuk pinjaman Anda.
    Layanan Keuangan pinjaman kami adalah 100% dijamin.
    Daftar sekarang dan bergabung dengan ribuan pelanggan yang puas.
    Email: amandarichardson686@gmail.com atau amandaloans@qualityservice.com

    BalasHapus
  81. Saya sangat senang dan memutuskan untuk berbagi kebahagiaan saya dengan Anda semua, saya dan keluarga saya telah diberkati oleh Tuhan menggunakan Sandra Ovia Loan Firm, saya mengajukan pinjaman satu minggu lalu dan saya mendapat pinjaman disetujui Jumat lalu dan hari ini saya punya saya pinjaman senilai Rp900,000,000.00 ditransfer ke rekening bank saya, saya sarankan Sandra Ovia Pinjaman Firm sebagai yang terbaik dan saya berdoa Tuhan akan memberkati mereka dan menjaga bisnis mereka ke depan, Amin
    Jika Anda membutuhkan saran tentang bagaimana saya pergi melalui dengan itu, saya wil senang untuk menempatkan Anda melalui, Anda dapat menghubungi saya melalui Email-widyaokta750@gmail.com
    Anda dapat menghubungi firm pinjaman langsung pada mereka
    Email-sandraovialoanfirm@gmail.com
    Terima kasih
    Widya Okta

    BalasHapus
  82. Kabar baik untuk semua pelanggan terhormat kami, kami di JUDITH FRANKLIN PINJAMAN PERUSAHAAN tawaran pinjaman dari 2% bunga, tetapi saat ini kami menawarkan pinjaman dari 1,5% bunga karena akhir kami dari bonanza tahun. Anda datang pada waktu yang tepat, kami mendesak Anda bahwa jika Anda mengikuti instruksi dan direktif kami, Anda akan bisa mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu 24 jam setelah aplikasi. hubungi kami melalui judithfranklinloanfirm@gmail.com.
    Terima kasih Untuk Binaan Anda.

    BalasHapus
  83. Halo, aku Mrs. Theresa, perusahaan pinjaman pinjaman pribadi. Kami adalah ahli dalam memberikan pinjaman kepada akhir tahun, pinjaman Natal, pinjaman baru bagi Anda untuk membayar kembali pinjaman koperasi bahwa Anda berada di sekarang, kami meminjamkan seumur hidup kesempatan bagi Anda untuk membayar tagihan Anda dan pinjaman pribadi dan memiliki bisnismu. kredit yang diberikan kepada individu dan perusahaan pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mail:
    (Theresaloancompany@gmail.com). Datang dan mengalami perbedaan peminjam layanan kami: Informasi
    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Jenis kelamin: ______________________
    Usia: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Periode pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor telepon Bimbit: ________
    Theresaloancompany@gmail.com
    Ibu Theresa

    BalasHapus
  84. Saya sangat senang dan memutuskan untuk berbagi kebahagiaan saya dengan Anda semua, saya dan keluarga saya telah diberkati oleh Tuhan menggunakan Sandra Ovia Loan Firm, saya mengajukan pinjaman satu minggu lalu dan saya mendapat pinjaman disetujui Jumat lalu dan hari ini saya punya saya pinjaman senilai Rp900,000,000.00 ditransfer ke rekening bank saya, saya sarankan Sandra Ovia Pinjaman Firm sebagai yang terbaik dan saya berdoa Tuhan akan memberkati mereka dan menjaga bisnis mereka ke depan, Amin
    Jika Anda membutuhkan saran tentang bagaimana saya pergi melalui dengan itu, saya wil senang untuk menempatkan Anda melalui, Anda dapat menghubungi saya melalui Email-widyaokta750@gmail.com
    Anda dapat menghubungi firm pinjaman langsung pada mereka
    Email-sandraovialoanfirm@gmail.com
    Terima kasih
    Widya Okta

    BalasHapus
  85. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasHapus
  86. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasHapus
  87. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasHapus
  88. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasHapus
  89. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasHapus
  90. Saya bernama MORAIDA LUNA. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan karena putus asa, saya telah penipuan oleh beberapa lender online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Mrs Amanda yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari € 53.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, menghubunginya via email nya: amandarichardson686@gmail.com atau amandarichardssonloanfirm@gmail.com
    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya moraidaluna@gmail.com.

    BalasHapus
  91. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasHapus
  92. Halo, aku Mrs. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang pribadi, apakah Anda dalam utang? Anda perlu dorongan keuangan? kami juga menyediakan pinjaman akhir tahun, kredit untuk merencanakan untuk tahun baru mendatang, untuk bertemu dengan tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun yang akan datang ini dan juga untuk renovasi rumah Anda di tahun baru. Aku memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    BalasHapus
  93. Hello, nama saya Fatma. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk berhati-hati kerana ada penipuan mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya Tegang dari segi kewangan, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir berputus asa sehinggalah seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal Dipanggil menghulurkan pinjaman tanpa jaminan dari Puan Theresa ($ 100.00) Rp1,360,625,000.00 (1.3 bilion) dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan atau tekanan kepada kepentingan Kadar adalah hanya 2%. Saya amat terkejut apabila saya memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah bahaya digunakan untuk dihantar terus ke akaun saya dengan segera. Kerana saya berjanji dia saya akan menyakiti berkongsi berita baik supaya orang boleh tercedera dengan mudah pinjaman tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa jenis, sila hubungi beliau melalui e-mel: Theresaloancompany@gmail.com
    Anda boleh menghubungi saya di bahagian bawah e-mel saya feyzilfatma@gmail.com.
    Sekarang, semua saya lakukan adalah cuba untuk bertemu dengan bayaran pinjaman saya sakit saya menghantar terus ke akaun bulanan ..

    BalasHapus

  94. Segala puji bagi Allah, yang Anda cari pinjaman? silahkan saya sarankan semua orang di sini sangat hati-hati, karena ada begitu banyak lender pinjaman palsu di sini. Saya telah menjadi korban dari sebuah pemberi pinjaman 8-kredit palsu, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri. saya baru saja keluar dari penjara dan seorang teman saya memperkenalkan saya ke kreditur pinjaman yang saya mencoba karena saya tidak punya pilihan selain untuk mencoba pinjaman asli dan pemberi pinjaman. Saya mendapat pinjaman saya dari CHLOEMORRISLOANFIRM tanpa stres, jadi saya memutuskan untuk membuat kesaksian ini. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik menghubungi CHLOEMORRISLOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. chloemorrisloanfirm@gmail.com,.
    Anda masih dapat menghubungi saya melalui email saya untuk informasi lebih lanjut tentang harsiniyono@gmail.com. Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati

    BalasHapus
  95. Apakah Anda perlu mendesak pinjaman kredit keuangan? * Sangat cepat dan cepat transfer ke rekening bank Anda * Pelunasan dimulai delapan bulan setelah uang di rekening bank Anda * suku bunga rendah atau 2% * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) Panjang * Kondisi pinjaman fleksibel dan pembayaran bulanan * Pertandingan - Dapatkan Persetujuan - akun dikreditkan dengan Jumlah Pinjaman Dapatkan Persetujuan di 10 menit hanya menghubungi kami Email Theresaloancompany@gmail.com REQUEST untuk pinjaman ================= ==== = ==========
    Nama: ...................
    Nama kedua: ..................
    Kontak Alamat: .................
    Negara: ...................
    Usia: ..........................
    Seks: ....................
    Nomor telepon: ..............
    Status: .................
    Pendudukan: ...............
    Posisi: .................
    Gaji perbulan: ..............
    Jumlah pinjaman: .................
    Tujuan pinjaman: ...............
    Lamanya: ....................
    Apakah Anda toegepast untuk pinjaman sebelum: ............
    Anda berdiri di bawah bahasa Inggris: ..........
    Mohon mengisi dan mengirim formulir ke: Email Theresaloancompany@gmail.com Hormat,

    BalasHapus
  96. Nama saya adalah Cynthia Johnson. kita hipotek, pinjaman rumah, kredit mobil, pinjaman Hotel, tawaran komersial Umum Mr John Carlson, orang harus memperbarui semua situasi keuangan di dunia / perusahaan untuk membantu mereka yang terdaftar pemberi pinjaman uang pinjaman pribadi, kredit konstruksi, rendah suku bunga 2% dll kredit modal, pinjaman usaha dan pinjaman kredit buruk bekerja, Memulai. Kami membiayai proyek di tangan dan perusahaan Anda / mitra dan saya juga ingin menawarkan pinjaman pribadi untuk klien mereka. hubungi kami melalui e-mail untuk informasi lebih lanjut: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com

    BalasHapus
  97. Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk memulai bisnis? Membutuhkan
    pinjaman untuk melunasi tagihan Anda? Saat ini kami menawarkan
    pinjaman pendidikan, pinjaman usaha, pinjaman rumah, pinjaman pertanian,
    pinjaman pribadi, kredit mobil, dll Jika Anda perlu
    mengekspresikan minat Anda pada pinjaman, sehingga kita bisa
    mengirim informasi lebih lanjut kepada Anda.
    Hubungi kami melalui email joycerolandloancompany@gmail.com

    BalasHapus
  98. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    BalasHapus
  99. Anda perlu mendesak pinjaman kredit keuangan? * Sangat cepat dan cepat transfer ke rekening bank Anda * Pelunasan dimulai delapan bulan setelah uang suku bunga keseimbangan * bank Anda ke 2% * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) * Panjang kondisi pinjaman dan pembayaran fleksibel Bulanan * Pertandingan - mendapatkan persetujuan - akun mana jumlah pinjaman mendapatkan persetujuan dalam 10 menit, silahkan hubungi kami melalui e-mail REQUEST pinjaman Theresaloancompany@gmail.com == ================= == ========== =
    Nama: ...................
    Nama kedua: ..................
    Kontak Alamat: .................
    Nation: ...................
    Umur: ..........................
    Sex: ....................
    Nomor telepon: ..............
    Negara: .................
    Pekerjaan: ...............
    Posisi: .................
    Penghasilan bulanan: ..............
    Jumlah pinjaman: .................
    Tujuan pinjaman: ...............
    Durasi: ....................
    Anda toegepast untuk pinjaman sebelum: ............
    Anda berada di bawah Inglese: ..........
    Lengkapi dan mengembalikan formulir ke: Email Theresa Pinjaman Company@gmail.com Hormat,

    BalasHapus
  100. Amanda Badan Kredit adalah satu-satunya yang benar pemberi pinjaman online karena saya mendapat pinjaman saya dari mereka.
    Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk memperingatkan semua orang di sini untuk berhati-hati dari semua pemberi pinjaman pinjaman yang menimbulkan menjadi nyata. Mereka semua penipuan dan palsu dan niat mereka adalah untuk merobek Anda dari uang Anda sulit diperoleh.
    Setelah saya bertemu dengan persyaratan dan kondisi perusahaan, pinjaman saya disetujui dan saya sangat mengejutkan, itu ditransfer ke rekening bank saya dalam waktu kurang dari 24 jam.
    Anda dapat menghubungi Ibu Amanda melalui emailnya amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com dan Anda juga dapat menghubungi saya di email saya Rasheedamuhammad10@gmail.com
    Aku ingin kau menjadi penerima manfaat dari tawaran pinjaman nya.

    BalasHapus
  101. Saya ingin semua orang untuk membaca pesan ini dengan hati-hati. Saya sangat senang untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya di pemberi pinjaman kredit legit, saya telah menderita di tangan kreditur internet palsu di situs web tertentu, saya telah diterapkan di beberapa perusahaan pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah meminta saya untuk pembayaran dan setelah pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman dari mereka, mereka adalah orang-orang yang salah. Saya kesakitan karena utang saya, dan saya membayar pembayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya utang yang lebih besar. Saya sangat senang ketika teman saya mengatakan kepada saya bahwa dia mendapat pinjaman dari internet, dia adalah orang yang mengatakan kepada saya tentang perusahaan pinjaman Theresa, dan saya mengajukan pinjaman sebesar $ 100.000 USD Aku mengikuti semua prosedur, saya berpikir bahwa saya lakukan tidak akan mendapatkan pinjaman, tapi aku sangat senang ketika pinjaman saya disetujui dan dikirim ke rekening bank saya langsung dalam waktu 24 jam menerapkan. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya stabil secara finansial ketika saya menulis pesan ini. Jadi jika salah satu dari Anda berada di sini untuk mengajukan pinjaman, Anda harus menghubungi theresaloancompany di Uni E-mail, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman adalah nyata, yang lain adalah palsu. Cukup ikuti semua prosedur di perusahaan pinjaman Theresa dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda juga akan mendapatkan pinjaman Anda seperti saya dan teman saya. Anda memiliki bijak sehingga Anda tidak akan kehilangan uang seperti saya, hubungi Theresa sekarang di email mereka jika Anda benar-benar membutuhkan pinjaman theresaloancompany@gmail.com
    hubungi saya juga jadi saya bisa memberikan informasi lebih lanjut tentang feyzilfatma@gmail.com
    Terima kasih telah membaca kesaksian saya dan saya berterima kasih kepada Tuhan Bantuan

    BalasHapus
  102. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    BalasHapus
  103. Tawaran kami untuk memberi pinjaman wang yang tidak boleh dilepaskan!
    Anda memerlukan pinjaman tunai antara individu berhadapan dengan masalah kewangan untuk akhirnya memecahkan kebuntuan yang disebabkan oleh bank-bank, pinjaman folder penolakan permohonan anda? firma pakar kewangan kita untuk jumlah pinjaman yang anda perlukan dan dengan keadaan yang membuat hidup anda lebih mudah. Terdapat kawasan-kawasan di mana kita boleh membantu anda:

    * Kewangan
    * Pinjaman Perumahan
    * Pinjaman Pelaburan
    * Pinjaman Auto
    * Penyatuan Hutang
    * Kemudahan Kredit
    * Mortgage Kedua
    * Penebusan kredit
    * Pinjaman Peribadi

    Anda dilarang bank dan anda tidak mendapat manfaat daripada bank-bank atau lebih baik anda mempunyai projek dan keperluan pembiayaan, rekod kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, dana untuk melabur dalam syarikat-syarikat. Kemudian, jika anda memerlukan pinjaman wang tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang keadaan kami. Kami adalah penyelesaian untuk masalah kewangan anda; Tawaran kami berkisar dari 5000 € kepada € 350,000,000 dengan 2% jaminan kajian.
    Nota: Kami juga mengambil bahagian dalam projek-projek pelaburan jauh kos efektif. Kami meminta anda untuk membuat cadangan-cadangan (perkongsian). bukan orang yang serius dan untuk menahan diri.
    Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel:
    Mail: cashfirmarena@gmail.com

    BalasHapus
  104. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    BalasHapus
  105. Apakah Anda berpikir untuk mendapatkan bantuan keuangan, Apakah Anda membutuhkan serius pinjaman mendesak, Apakah Anda berpikir untuk memulai bisnis Anda sendiri, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk mencapai keinginan Anda karena kami memberikan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, dan kredit korporasi, dan segala macam pinjaman pada tingkat bunga 2% .HURRAY !!! Hal ini hampir mendapatkan untuk mengakhiri tahun ini dan kami berada di Chloe Firm Pinjaman, kami menjamin semua klien berharga kami bahwa mereka akan mendapatkan semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyum di wajah mereka.

    Untuk informasi lebih lanjut hubungi kami sekarang melalui email {} chloemorrisloanfirm@gmail.com

    Informasi Peminjam:
    Nama Lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Sex: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Durasi Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor Cell Phone: ________


    CHLOEMORRISLOANFIRM
    (chloemorrisloanfirm@gmail.com)

    BalasHapus
  106. Kami ingin memberitahu masyarakat umum bahwa Evelyn Harrison Pinjaman Perusahaan saat ini memberikan pinjaman pada tingkat yang terjangkau dari suku bunga tahunan 2%. Kami memberikan jumlah pinjaman minimal 10,000.00 EUR dan jumlah maksimum sebesar 100.000.000,00 EUR. Jika Anda membutuhkan pembiayaan untuk ekspansi bisnis, tujuan pertanian, pembayaran utang dan pinjaman pendidikan maka kita dapat sangat membantu dan bantuan untuk Anda. Untuk bertanya lebih lanjut tentang program kredit kami kami menyarankan Anda menghubungi email resmi kami yang tercantum di bawah:
    evelynharrisonloancompany@gmail.com

    BalasHapus
  107. Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk membayar utang Anda, Anda perlu meminjam uang untuk komersialisasi organisasi Anda meningkatkan? Atau Anda berada dalam kredit bank atau lembaga keuangan ditolak untuk satu atau lebih alasan, atau tidak? Anda mendapatkan kebutuhan pinjaman atau hipotek berbagi beban? Anda memiliki lokasi yang tepat untuk utang Anda di sini! Pinjaman perusahaan Hollings Oz dipinjam untuk orang-orang terkenal - dan prestise.
    Keuntungan yang tinggi dan dapat diterima dari 2% tanpa agunan.
    Silahkan hubungi kami melalui E-mail kami hari ini jika Anda perlu mengalokasikan email mendesak: Hollingsozloanfirm@gmail.com.

    BalasHapus
  108. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    BalasHapus
  109. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    BalasHapus
  110. Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk investasi yang lebih besar? Pinjaman untuk ekspansi bisnis? Pinjaman untuk investasi baru? Pinjaman untuk melunasi utang jangka panjang dan tagihan. Cari tidak lebih, kita pemberi pinjaman dalam hubungannya dengan bank dan jaminan penawaran yang transparan, menawarkan pinjaman dengan bunga rendah, non agunan. Kami di sini untuk menempatkan dan mengakhiri kemiskinan dan pengangguran, karena setiap orang memiliki / potensi sendiri. Hubungi kami hari ini dan Anda akan menjadi salah satu pelanggan kami yang terhormat. Email: gloryloanfirm@gmail.com Terima kasih sudah datang.

    BalasHapus
  111. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    E-mel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    BalasHapus
  112. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kredit
    * Personal Loan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com

    BalasHapus
  113. Syukur kepada Allah yang maha kuasa untuk memberi saya kesempatan ini untuk berbagi kesaksian saya, saya Mrs. Indriaty Manirjo, yang Anda cari pinjaman? Saya ingin membawa ini ke semua pemberitahuan pinjaman untuk berhati-hati, karena begitu banyak perusahaan pinjaman palsu di internet. Saya telah menjadi korban dari sebuah perusahaan pinjaman palsu 4, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman palsu yang saya kemudian mengetahui mereka adalah scam. Pada proses yang saya ditangkap oleh orang-orang yang saya berhutang kepada karena saya tidak bisa bertemu untuk kali saya berjanji untuk membayar dan saya ditangkap. Aku baru saja keluar dari penjara, ketika saya bertemu dengan seorang teman yang intoroduce saya untuk pemberi pinjaman kredit karena dia meyakinkan saya bahwa dia mendapat yang pinjaman dari dia yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY, jadi saya tidak punya pilihan untuk memberikan cobaan karena saya harus bertemu dengan standar hidup dan membayar utang saya dan memulai bisnis baru. Jadi saya mendapat pinjaman saya dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY tanpa stres, itulah alasan saya memutuskan untuk membagikan kesaksian saya kepada orang-orang yang membutuhkan pinjaman, sehingga mereka tidak akan jatuh di tangan pemberi pinjaman kredit palsu. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. magretspencerloancompany@gmail.com,.
    Anda masih bisa menghubungi saya melalui email saya untuk informasi lebih lanjut tentang indriatymanirjo010@gmail.com. Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati.

    BalasHapus
  114. Selam
    Eğer herhangi bir mali zorluklar vardır ve biz düşük ve uygun fiyatlı Rae de kredi vermek mali yardıma ihtiyaç, www.perkinsfisher.com veya perkinsfisher@gmail.com hızlı kredi de Bay Perkins Fisher ile irtibata geçiniz ....

    BalasHapus
  115. Saya ingin semua orang untuk membaca pesan ini dengan hati-hati. Saya sangat senang untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya di pemberi pinjaman kredit legit, saya telah menderita di tangan kreditur internet palsu di situs web tertentu, saya telah diterapkan di beberapa perusahaan pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah meminta saya untuk pembayaran dan setelah pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman dari mereka, mereka adalah orang-orang yang salah. Saya kesakitan karena utang saya, dan saya membayar pembayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya utang yang lebih besar. Saya sangat senang ketika teman saya mengatakan kepada saya bahwa dia mendapat pinjaman dari internet, dia adalah orang yang mengatakan kepada saya tentang perusahaan pinjaman Theresa, dan saya mengajukan pinjaman sebesar $ 100.000 USD Aku mengikuti semua prosedur, saya berpikir bahwa saya lakukan tidak akan mendapatkan pinjaman, tapi aku sangat senang ketika pinjaman saya disetujui dan dikirim ke rekening bank saya langsung dalam waktu 24 jam menerapkan. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya stabil secara finansial ketika saya menulis pesan ini. Jadi jika salah satu dari Anda berada di sini untuk mengajukan pinjaman, Anda harus menghubungi theresaloancompany di Uni E-mail, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman adalah nyata, yang lain adalah palsu. Cukup ikuti semua prosedur di perusahaan pinjaman Theresa dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda juga akan mendapatkan pinjaman Anda seperti saya dan teman saya. Anda memiliki bijak sehingga Anda tidak akan kehilangan uang seperti saya, hubungi Theresa sekarang di email mereka jika Anda benar-benar membutuhkan pinjaman theresaloancompany@gmail.com
    hubungi saya juga jadi saya bisa memberikan informasi lebih lanjut tentang feyzilfatma@gmail.com
    Terima kasih telah membaca kesaksian saya dan saya berterima kasih kepada Tuhan Bantuan

    BalasHapus
  116. Ini adalah kesaksian perusahaan pinjaman HollingsOz masyarakat umum dari jakarta Indonesia adalah yang paling dapat diandalkan perusahaan perusahaan pinjaman yang dapat Anda percaya days.we ini memiliki banyak palsu dan perusahaan pinjaman nyata hari ini, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan / mendidik masyarakat umum tentang mendapatkan pinjaman online.The hanya mengencangkan Anda bisa online pinjaman adalah pinjaman HollingsOz firm.you dapat menghubungi HollingsOz Badan kredit ketika membutuhkan pinjaman mendesak dan kami menawarkan pinjaman pada tingkat bunga 2%.
    Hubungi perusahaan pinjaman .HollinsOz di Hollingsozloanfirm@gmail.com.
    Jika Anda membutuhkan bantuan atau informasi tentang bagaimana untuk pergi tentang proses pinjaman, silahkan hubungi kami melalui email Hollingsozloanfirm@gmail.com

    BalasHapus
  117. Saya ingin semua orang untuk membaca pesan ini dengan hati-hati. Saya sangat senang untuk membuat kesaksian bagaimana saya mendapat pinjaman saya di pemberi pinjaman kredit legit, saya telah menderita di tangan kreditur internet palsu di situs web tertentu, saya telah diterapkan di beberapa perusahaan pinjaman di sini dan semua yang mereka lakukan adalah meminta saya untuk pembayaran dan setelah pembayaran, saya tidak akan mendapatkan pinjaman dari mereka, mereka adalah orang-orang yang salah. Saya kesakitan karena utang saya, dan saya membayar pembayaran lain untuk mendapatkan pinjaman untuk membuat saya utang yang lebih besar. Saya sangat senang ketika teman saya mengatakan kepada saya bahwa dia mendapat pinjaman dari internet, dia adalah orang yang mengatakan kepada saya tentang perusahaan pinjaman Theresa, dan saya mengajukan pinjaman sebesar $ 100.000 USD Aku mengikuti semua prosedur, saya berpikir bahwa saya lakukan tidak akan mendapatkan pinjaman, tapi aku sangat senang ketika pinjaman saya disetujui dan dikirim ke rekening bank saya langsung dalam waktu 24 jam menerapkan. Saya telah membayar semua hutang saya sekarang dan saya stabil secara finansial ketika saya menulis pesan ini. Jadi jika salah satu dari Anda berada di sini untuk mengajukan pinjaman, Anda harus menghubungi theresaloancompany di Uni E-mail, mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman adalah nyata, yang lain adalah palsu. Cukup ikuti semua prosedur di perusahaan pinjaman Theresa dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda juga akan mendapatkan pinjaman Anda seperti saya dan teman saya. Anda memiliki bijak sehingga Anda tidak akan kehilangan uang seperti saya, hubungi Theresa sekarang di email mereka jika Anda benar-benar membutuhkan pinjaman theresaloancompany@gmail.com
    hubungi saya juga jadi saya bisa memberikan informasi lebih lanjut tentang feyzilfatma@gmail.com
    Terima kasih telah membaca kesaksian saya dan saya berterima kasih kepada Tuhan Bantuan

    BalasHapus
  118. Syukur kepada Allah yang maha kuasa untuk memberi saya kesempatan ini untuk berbagi kesaksian saya, saya Mrs. Indriaty Manirjo, yang Anda cari pinjaman? Saya ingin membawa ini ke semua pemberitahuan pinjaman untuk berhati-hati, karena begitu banyak perusahaan pinjaman palsu di internet. Saya telah menjadi korban dari sebuah perusahaan pinjaman palsu 4, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan pinjaman palsu yang saya kemudian mengetahui mereka adalah scam. Pada proses yang saya ditangkap oleh orang-orang yang saya berhutang kepada karena saya tidak bisa bertemu untuk kali saya berjanji untuk membayar dan saya ditangkap. Aku baru saja keluar dari penjara, ketika saya bertemu dengan seorang teman yang intoroduce saya untuk pemberi pinjaman kredit karena dia meyakinkan saya bahwa dia mendapat yang pinjaman dari dia yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY, jadi saya tidak punya pilihan untuk memberikan cobaan karena saya harus bertemu dengan standar hidup dan membayar utang saya dan memulai bisnis baru. Jadi saya mendapat pinjaman saya dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY tanpa stres, itulah alasan saya memutuskan untuk membagikan kesaksian saya kepada orang-orang yang membutuhkan pinjaman, sehingga mereka tidak akan jatuh di tangan pemberi pinjaman kredit palsu. Jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. magretspencerloancompany@gmail.com,.
    Anda masih bisa menghubungi saya melalui email saya untuk informasi lebih lanjut tentang indriatymanirjo010@gmail.com. Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati.

    BalasHapus
  119. Halo semua, saya fatma dari Indonesia menyenangkan aku saran Anda semua di sini tidak untuk mengajukan pinjaman di setiap perusahaan atau pemberi pinjaman di situs ini, orang-orang ini di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, bahkan beberapa kesaksian di sini adalah semua palsu mereka orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi harap berhati-hati untuk tidak jatuh sebuah tertipu atau menipu sesama Indonesia, saya ditipu empat kali sekitar Rp200 juta untuk biaya pendaftaran, transferfee, biaya pajak dan biaya asuransi, tapi setelah pembayaran saya saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tapi mereka meminta saya membayar lagi dan lagi, itu akan menarik bagi Anda untuk mengetahui bahwa tidak ada undang-undang keuangan atau aturan untuk biaya ini dalam memperoleh pinjaman dari bank, pemberi pinjaman atau perusahaan selain Allah bersyukur bahwa saya kemudian menerima pinjaman dari perusahaan yang seorang teman saya yang memperkenalkan saya untuk perusahaan pinjaman nyata dan dapat diandalkan, (THERESALOANCOMPANY), mereka adalah perusahaan terkemuka sekarang di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan ditipu, jadi jika Anda membutuhkan kredit yang lebih baik pergi ke perusahaan di (Theresaloancompany ) atau jika Anda memiliki teman-teman dan memberitahu mereka untuk membantu Anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, oke, Anda bisa mendapatkan yang sangat sederhana untuk mendapatkan serendah 2% dari pinjaman tanpa agunan atau penjamin. Ini adalah email mereka (Theresaloancompany@gmail.com) Anda dapat menghubungi mereka dengan aplikasi Anda baik-baik saja dengan mereka Anda akan mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu 24 jam, Genuine cepat dan saya harus membantu penipuan negara saya, email saya adalah (Feyzilfatma @ gmail. com) hubungi saya untuk info lebih lanjut, saya siap untuk membantu Tuhan memberkati Anda CATATAN all.PLEASE. NO BIAYA PENDAFTARAN, NO BIAYA TRANSFER, biaya NO PAJAK, NO ASURANSI FEE) pemberi pinjaman real atau perusahaan tidak mengumpulkan charges.Allah ini memberkati kita TRANSFER BIAYA, BIAYA NO PAJAK, NO ASURANSI FEE) Lender nyata Perusahaan ATAU TIDAK mengumpulkan penutup biaya Singer .

    BalasHapus
  120. Nama saya Mrs Omar Zainab, Saya seorang pemberi pinjaman uang pribadi yang terdaftar sah dalam memberikan pinjaman kepada individu, bisnis pria, wanita dan juga untuk perusahaan-perusahaan yang membutuhkan bantuan keuangan di Indonesia dan di seluruh dunia. Kami di sini untuk memberikan baik jangka panjang atau jangka pendek pinjaman, pribadi atau hipotek, pinjaman Anda dapat ditransfer melalui kertas kerja atau check Kami akan memberikan yang terbaik ketika Anda menghubungi perusahaan kami. Di bawah ini adalah email kontak kami
    (Zainabomarloanfirm@gmail.com) atau (omarzainabloanfirm@outlook.com)

    BalasHapus
  121. Hello semua, saya fatma dari indonesia menyeronokkan saya menasihatkan anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, orang-orang di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, walaupun sebahagian daripada keterangan di sini adalah semua palsu mereka orang yang sama yang melakukan itu semua, mereka masih orang yang sama melakukannya. jadi sila berhati-hati untuk tidak jatuh yang tertipu atau menipu rakan-rakan Indonesia, saya menipu empat kali sekitar Rp200,000,000 juta untuk yuran pendaftaran, transferfee, kos cukai dan kos insurans, tetapi selepas pembayaran saya saya tidak mendapat pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan sekali lagi,

     Ia akan menarik minat anda untuk mengetahui bahawa ada undang-undang kewangan atau kaedah-kaedah kos ini mendapat pinjaman dari bank-bank, peminjam atau syarikat tetapi Allah bersyukur kerana saya kemudian menerima pinjaman sebanyak $ 100,000 daripada syarikat yang seorang kawan saya yang memperkenalkan saya dengan sebenar dan syarikat pinjaman dipercayai, (THERESALOANCOMPANY), mereka syarikat terkemuka di Asia, mereka berada di sini untuk membantu kita semua yang telah scammed dan menipu, jadi jika anda memerlukan kredit yang lebih baik pergi kepada syarikat-syarikat dalam

    (THERESALOANCOMPANY) atau jika anda mempunyai rakan-rakan dan memberitahu mereka untuk membantu anda untuk menghubungi mereka untuk pinjaman, okay, anda boleh mendapatkan yang sangat mudah untuk mendapatkan serendah 2% daripada pinjaman tanpa cagaran atau penjamin. Ini adalah e-mel mereka

    (THERESALOANCOMPANY@GMAIL.COM) Anda boleh menghubungi mereka dengan aplikasi anda adalah baik dengan mereka anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa 24 jam, asli cepat dan saya terpaksa membantu penipuan negara saya, e-mel saya adalah (Feyzilfatma@gmail.com) hubungi saya untuk maklumat lanjut, saya bersedia untuk membantu TUHAN memberkati engkau NOTA all.PLEASE. TIADA YURAN PENDAFTARAN, TIADA YURAN PEMINDAHAN, NO Bayaran CUKAI, NO YURAN INSURANCE) harta pemberi pinjaman atau syarikat itu tidak mengumpul charges.Allah ini memberkati kita YURAN PEMINDAHAN, YURAN NO CUKAI, NO YURAN INSURANCE) Lender sebenar Syarikat ATAU TIDAK memungut caj penutup penyanyi ,

    BalasHapus
  122. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Mia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 Juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dengan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah dia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya ladymia383@gmail.com dan kehilangan Sety saya diperkenalkan dan diberitahu tentang Ibu Cynthia Dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke rekening bulanan.

    BalasHapus